Wij hebben in ons huis driebubbel thermophane en op dit moment bevriest de buitenkant, wat is dit?

Dit is voor ons de eerste winter in dit huis en op dit moment bevriezen de ruiten aan de buitenkant. We wonen in het sauerland, op 470 mtr hoogte. Zou dit de temperatuurverschillen tussen Buiten en binnen zijn? We hebben nu dagen dat we de hele dag niet naar buiten kunnen kijken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Interieur
11.7K

Antwoorden (3)

Condensatie en bevriezing op de buitenzijde van een goed isolerende ruit treden op als de oppervlaktetemperatuur van de buitenzijde lager wordt dan het dauwpunt van de omringende buitenlucht.
Dit kan alleen gebeuren als het warmteverlies door (nachtelijke) uitstraling groter is dan de toevoer van warmte door geleiding, straling en/of convectie.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ maar vergeet voor de conclusie niet: Afsluitend kan geconcludeerd worden:
Condensatie op de buitenzijde van het glas bewijst
de aanwezigheid van
prima isolerende beglazing!
Bordensteker
7 jaar geleden
@ SimonV: een essentiële zin uit een uitstekende bron.
+
Ik ken het verschijnsel zelf van mijn slaapkamerramen, waar het niet echt hindert, en mijn woonkamerraam en keukenraam zitten onder een balkon. En dát scheelt heel veel. Het probleem is afkoeling door uitstraling.
Met temperatuur of vochtigheid binnen heeft het juist door de goede isolatiewaarde niet te maken. Ik zie een verband met het bekende verschijnsel dat de letters op moderne (passief) retroflecterende richtingborden (bewegwijzering) op vochtige avonden ineens niet goed meer oplichten in het schijnsel van uw koplampen. Er heeft zich dan een laag van fijne condens afgezet op het retroflecterend materiaal en daardoor is er ineens geen echte reflectie meer. Dat komt doordat die het oppervlak van die borden (net als ons thermopane glas) door uitstraling kouder wordt dan het dauwpunt van de lucht. Volgens deze bron is de oplossing voor dit verschijnsel: er geen probléém van te máken. Tja, zo kan ik het ook!:
“Vocht aan de buitenkant van dubbel glas komt ook voor. Dit kan gebeuren bij HR-beglazing. Door de goede isolatie hiervan is de binnenkant van het raam warm en blijft de buitenkant koud. Het vocht van buiten slaat dan op de buitenste ruit. Vaak uit zich dit ‘s ochtends en bij een hele hoge luchtvochtigheid. Dit zien we daarom vooral in de zomer. Deze condensvorming is nagenoeg niet te voorkomen. _Gelukkig vormt dit geen probleem en is het een teken van goede isolatie_.”
http://www.dubbelglas-weetjes.nl/blog/condens-op-ramen/ Het door SimonV al vermelde PDF van de glasgroothandel Van Noordenne geeft een verrassend goede uitleg. (http://www.noordennegroep.nl/img/Condensatie.pdf ) Ik vind bij verder zoeken allerlei sites die het bestaan van het verschijnsel bevestigen, maar er worden eigenlijk geen oplossingen aangedragen, mede omdat men het technisch gezien liever niet als een probleem wenst te zien. Hier ook zo’n site: http://www.mijnepb.be/condensatie-op-buitenzijde-ramen/ Goede bronnen: http://www.bohaco.nl/mijn-dubbel-glas-is-beslagen-mag-dit http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ruwbouw/ramen-en-deuren/materiaalkeuze/vraag/8488/condens-op-dubbel-glas-aan-buitenzijde/ http://www.habitos.be/nl/bouwen/hoe-condens-op-de-ramen-vermijden-6538/ Wie echt eerst nog overtuigd moet worden, kan terecht in https://www.bobvila.com/posts/19768-window-condensation-outside-on-some-windows-not-others#.WEPqtbnEjkc (In het Engels, 4 pagina’s, maar overtuigend genoeg om even te vermelden).
Bordensteker
7 jaar geleden
Doordat ik lang allerlei bronnen heb zitten lezen, die steeds over condens en condensatie gaan, was ik al vergeten dat VS Tecla het over bevríezing heeft. Dat is dan wel een vergelijkbaar verschijnsel, maar het effect daarvan is nog een slag erger.
Ik wil die valkuil alvast even markeren, anders leid ik u om de tuin en meteen al de kuil in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je geeft (onbewust?) wel een mogelijk oplossing:
Een auto onder een carpoort heeft meestal ook nergens last van.
Een (afneembaar) afdakje boven een raam en misschien nergens last van. Anders luiken.
Dit is het gevolg van de combinatie vochtige lucht en buitentemperaturen onder het vriespunt. Als het niet vriest en wel vochtige lucht is, krijg je condens op de ramen. Als het wel vriest en droge lucht is, dan blijven je ramen mooi schoon.

In het Sauerland, op hoogte, heb je in deze tijd van het jaar wel vaker de combinatie vorst en vochtige lucht. Als het kouder weer wordt, wordt meestal de luchtvochtigheid ook minder (koude, droge lucht komt meestal vanuit het oosten). Het probleem zal zich dan niet voordoen. Als er bij voortdurende/ strenge vorst nog vocht in de lucht zit, dan is dat in bevroren vorm en kan het zich niet hechten aan het glas. Juist bij de temperaturen vlak onder het vriespunt condenseert het vocht (dauw) op de ramen, waarna het vastvriest aan het glas.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+plus, lijkt mij juist, maar heb het zelf nog nooit meegemaakt.
dit is een teken dat het huis goed geisoleerd is.