Wat is energiezuiniger, vitrages open of dicht als de verwarming aanstaat?

Het gaat om de woonkamer. Vitrages zijn van plafond tot vloer en zitten meestal dicht, zodat er niet teveel warmte naar buiten verdwijnt. De verwarming zit onder de ramen.

Maar wat is nu energiezuiniger als de verwarming in de ochtend weer aan gaat? De vitrages open, zodat de warme lucht zo snel mogelijk de woonkamer in kan gaan?
Of de vitrages dichthouden, zodat je een warmtebuffer krijgt?
Op welke manier is de woonkamer het snelste warm?

7 jaar geleden
in: Interieur
5.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zal met vitrages weinig tot niets uitmaken...!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hangt de vitrage over de verwarming?
Dan altijd de vitrage open als de verwarming aanstaat. Warmtebuffer? wat bereik je daarmee? Volgens mij alleen dat de ramen warmen worden en er dus meer warmte naar buiten gaat.
Ritsuka
7 jaar geleden
@Jackd zoals in de vraag al staat 'Vitrages zijn van plafond tot vloer', ze hangen dus voor de verwarming.

Antwoorden (1)

Als je naar de kijkt wat voor advies gegeven wordt, is.. gordijnen dicht.
Zelfs met dubbel glas wordt dit nog aanbevolen.
En heb je overgordijnen S.vends ook dicht houden.
Natuurlijk, het zal geen honderden euro,s schelen maar alle beetjes helpen toch?
burgos
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
het is dubbel glas in de woonkamer, en er hangen alleen vitrages, geen overgordijnen.
Ritsuka
7 jaar geleden
waar word dit advies gegeven dan? heb je een bron?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Echter nooit de verwarming afdekken.
(gordijnen tot de grond hangen mogen voor de verwarming)
Ritsuka
7 jaar geleden
hoe bedoel je de verwarming afdekken? er staat een ombouw om de radiatoren heen, met roosters in de vensterbank en een rooster voor de verwarming (die ombouw van CanDo van de Gamma).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan verwarm je dus eerst de ruimte tussen vitrage en raam en daarna pas de woonruimte. Met vitrage (afhankelijk van de soort) maakt dat niet zo heel veel uit, maar met gordijnen is dat zeer onzuinig. ps. ik schrijf in de vorige reactie "mogen" daar hoort "mogelijk" te staan. Mogelijk omdat gordijnen ook tussen verwarming en de muur kunnen hangen, dit kan bij losstaande radiatoren.