Wat is er met mijn plant aan de hand?

Wat krijgt deze plant teveel of juist te weinig? Wie weet hoe ik deze weer gezond krijg?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Interieur
1.1K

Antwoorden (2)

Deze Dracaena‎ heeft een hekel aan te veel water, fel zonlicht en te droge lucht.
Zo regelmatig te droog staan is hij gek op.
Dus NOOIT water geven als de grond nog vochtig is.
Ook komen er aan de toppen, steeds maar nieuwe bladeren, terwijl de oude bladeren telkens weer afsterven.
Is dus volkomen normaal.
Zo ontstaan dus ook die kale stammetjes, waar de Dracaena juist zo om bekend staat
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo te zien gaat het met water geven wel goed want de bladeren zien er niet overdreven bruin uit. Maar ik zou de plant overpotten in een grotere pot. Naarmate de plant groeit worden de wortels ook groter in omvang en hebben dan meer ruimte nodig. Ze houden veel van licht. Pas nog een nieuwe gekocht omdat één van de andere 2, die ik had, met z'n kruin tegen het plafond aan gegroeid was. Deze heb ik er dus helaas uit moeten doen. Die andere raakt met z'n bladeren nu ook al het plafond. De nieuwe is nu nog klein, maar als hij ongeveer 75-tot 80 cm is, dan gaat hij ook in een grotere pot. Geen tuinaarde gebruiken maar gewoon potgrond. Ik zou geen hychro korrels gebruiken. Zo maak je het organismen moeilijker om de grond in te dringen. Als straks het warmere weer er aankomt dan kan het zijn dat je soms hele kleine vliegjes vanuit de grond op ziet vliegen op het moment dat je de plant water gaat geven. Dit zijn o.a. van die organismen. Die laten "stofjes" in de grond achter die een mooie voedingsbodem zijn. ( Voor onze gezondheid kan dit geen kwaad, en je hebt daar verder ook geen last van) Als de plant goed gezond is zul je straks in het voorjaar ook kleine druppeltjes op de onderkant van de bladeren kunnen zien. Deze lijken op waterdruppeltjes maar dat is het niet. Het is een soort plantenhars en ze vallen er ook niet zomaar vanaf. Dit betekend dat de plant in goede gezondheid verkeert. Dit fenomeen kan zich overigens meerdere keren per jaar herhalen.
Met deze verzorging doen ze het bij mij perfect.
Hoop dat het lukt. Veel succes.... Gr. Franz

Toegevoegd na 10 minuten:
Houden wel van licht , Maar inderdaad zoals eddijst zegt in zijn antwoord, niet direct fel zonlicht
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Indien ze te hoog worden, gewoon een flink stuk afknippen, tot waar je maar wilt.
Ze zullen weer prima uitlopen en zijn weer jong en vol met blad.
de koppen kan je uitstekend stekken, dus nog meer jonge gezonde planten.
Dus helaas voor niets weg gedaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aha dat wist ik dus niet. Wel goed om te weten.
Goede tip. Bedankt