Kan ik roken op een kamer met rookmelder?

Ik woon op een kot van ongeveer 3,5 bij 3,5 meter en een plafond van 3 m hoog. Er hangt op mijn plafond in het midden van de kamer een rookmelder (ik denk een optische rookmelder). Gaat dat afgaan als ik op mijn kamer rook?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Interieur
15.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zou de rook melder uit kunnen zetten door de battery er uit te halen en als je klaar bent met roken er weer in doen. Of gewoon helemaal weghalen maar dat is niet slim als er wel een keer brand is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga gewoon buiten roken, dan val je er niemand mee lastig en krijg je er geen problemen van met je huurbaas, als het je eigen kamer/woning betreft, dan scheelt het je een keer schilderen, wanden en plafonds verkleuren als je regelmatig in een ruimte rookt. Ook weet je dan zeker, dat er door het roken geen brand uitbreekt in het gebouw.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Jang van de rookmelder af. Sommige reageren al op een BBQ buiten en bij andere moet de hele kamer blauw staan. Trek eventueel een douchemuts of plastic handschoen over de melder. Maar niet vergeten deze weer te verwijderen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
*jang = hangt
liveisgreat
8 jaar geleden
nee natuurlijk niet.... rook-en en een rook-melder gaan niet samen he...
Je kan proberen te roken in je raam maar als dat een gevoelige rookmelder is gaat die toch af hoor. Trouwens geen goede optie om die rookmelder onklaar te maken, je zal er na een tijdje toch geen zin meer in hebben om dat trucje na elke sigaret weer ongedaan te maken. En als er dan brand is, kan dit serieuze consequenties hebben ook qua verzekerbaarheid....
Dus test eens bij open raam, als hij afgaat wordt het buiten roken... (kijk eerst hoe je hem af kan zetten en doe die test als de meeste van je buren weg zijn...)

Het beste antwoord

Ik denk niet dat JC54 gelijk heeft. Rookmelders gaan vaak al af als iemand staat te solderen in de buurt en ik heb ook wel gelogeerd op plaatsen waar regelmatig werd opgeroepen om de sigaret die men (tegen het verbod in) op de kamer aan het roken was, te doven omdat de rookmelder dreigde af te gaan. Uitschakelen voor je gaat roken lijkt me veiliger. Naar buiten gaan doe je alleen als je je kamer met anderen deelt die bezwaar hebben tegen roken binnenshuis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Af en toe een sigaretje zal geen activering van de rookmelder opleveren, zolang je het maar niet blauw zet van de rook. En goed ventileren scheelt ook al veel.