De zomer en de warmte staan voor de deur, hoe houdt ik de warmte het beste uit de woonkamer?

Ik woon in een huurwoning en op een flat, dus een zonnewering is geen optie, hooguit een screen langs het raam.

De woonkamer staat op het N-W en heb de zon binnen vanaf 3 uur s'middags tot laat in de avond.

Welke opties zijn er allemaal?

Toegevoegd na 14 minuten:
het hele zijwand van de woonkamer is aangrenzend met het balkon. Dus alles is raam met een deur.
De zon heeft dus alle kans om zijn werk te doen op het balkon en dus ook in de woonkamer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je een balkon langs je woonkamer? Dat vereenvoudigt het enorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, zie de uitbreiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar waarom is een zonwering dan geen optie?
Dat zie je toch genoeg op flats.

Het beste antwoord

Het beste zijn screens of rolluiken die aan de buitenkant zitten omdat het beste is om te zorgen dat de zon geheel niet door het raam komt.

Als je dat niet wil of kunt dan denk ik dat je het beste af bent met zonwerende honinggraad plissé (rol) gordijn.

Ik heb bij mij een tuin op het zuiden en daar staat de zon dus van 'smorgens tot 7/8 uur 'savonds.
Op de slaapkamer gebruik ik gordijnen en verduisterende luxaflex en dat helpt redelijk maar als het enkele dagen achter elkaar al heel warm is dan wordt het steeds moeilijker om het koel te krijgen.

Kun je ook niet een vliegen gordijn ofzo al aan de bovenkant van je balkon hangen, dat houdt ook al wat zon tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

wij houden de warmte buiten door de gordijnen te sluiten goed de deuren dicht te doen en een ventilator binnen te zetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het buiten kouder is dan binnen gooi je zoveel mogelijk ramen open, dus ook 's nachts.

Op het moment dat het buiten warmer wordt, dus 20 graden of warmer, gooi je alles dicht. Laat wel ventilatiegaten open voor een gezonde, frisse lucht. Ventilatoren maken de lucht niet koud, maar voelt wel fijn aan, zo'n briesje langs je gezicht.

De zon niet naar binnen laten schijnen, anders krijg je een broeikas, je moet dus de zon tegenhouden, iets voor het raam of zoals hierboven de gordijnen dicht.

Voor de rest alle tussendeuren dicht doen zodat warmte van een ene kamer dat slechter geïsoleerd is niet zo snel verspreid naar de andere kamers.

Tot slot zijn er nog airconditioners die je aan het netstroom kunt aansluiten, let wel op stroomkosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ventilator aan plavond.

Folie op ruiten

Met buren praten. Hebben zij een zelfde probleem, gezamelijk bij verhuurder informeren of zij zonnewering willen plaatsen en kosten willen verrekenen met huur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het belangrijkste is dat de ruiten niet warm worden. Het glas dus. Daarom zijn screens waarschijnlijk de beste oplossing. Rolluiken zijn ook fantastisch, maar waarschijnlijk voor jou niet bruikbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voor een prikkie klaar wilt zijn, dan plaats je er een gordijnrailtje, en hang daar verduisterende (zonwerende) gordijnstof aan d.m.v. eenvoudig haakjesband eraan te naaien of evt. zelf nieten of plakken.
Wil je geen gordijnrail plaatsen, dan kan je altijd nog met klittenband op het kozijn een paar stroken stof ertegenaan maken. Plaats ook nog bovenaan een extra stukje klittenband en onderaan, zodat je het ook nog gemakkelijk omhoog kan doen voor als je wel licht in je kamer wilt.
De stof die ik bedoel is 150cm breed, en zal zo rond de €7 per meter kosten, en is verkrijgbaar in diverse kleuren.