Hoe kan het dat mijn staande klok wel goed slaat bij de klokkenmaker in de zaak en bij mij thuis niet ?

Ik heb een staande klok met 3 gewichten,deze is defect geweest en vervolgens door een klokkenmaker meegenomen naar zijn zaak,schoongemaakt en gecontroleerd dat hij perfect loopt,en dit doet hij ook,zelfs enkele weken lang, op het moment dat het uurwerk bij mij in de houten kast wordt gemonteerd,loopt de klok wel maar staat na verloop van tijd weer stil,de kast is aan de muur vastgeklonken, ik heb met waterpas de klok recht gezet maar vraag me af of hij nu precies links en rechts evenveel mag afwijken,aan de linkerkant is dit 0,2 graden en aan de rechtkant 0,4 graden,wat moet ik nu nog doen ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Interieur
2.5K

Antwoorden (1)

Sommige oude klokken *moeten* juist een beetje scheef staan. Ik heb ook zo'n klok, een comtoise-klok, maar die hangt aan de muur (staat dus niet in een kast). Mijn klok heeft de neiging vanzelf recht te gaan hangen, en dan gaat hij soms stilstaan. Ik moet hem dus echt een heel klein beetje scheef hangen om te zorgen dat hij blijft lopen.

Je zult dus moeten experimenteren met de juiste "stand" van jouw klok.

Misschien kun je zien dat er iets aanloopt, en kun je de klok zodanig scheef hangen dat hij niet meer aanloopt. Misschien kun je zien/horen dat de slinger aan de ene kant een luide duidelijke "tik" geeft en dan nog voldoende vaart heeft om nog een stukje verder te slingeren voordat hij teruggaat, terwijl hij aan de andere kant nog maar nét op het alleruiterste puntje van de slingerbeweging een vaag "tikje" laat horen. In dat geval moet je de klok wat scheef hangen om de "tik" aan beide kanten hetzelfde te laten zijn.

Houd er rekening mee dat er twee manieren van "scheef hangen" zijn. Je kunt hem "naar links draaien" of "naar rechts draaien", maar je kunt ook de onderkant verder van de muur af laten komen dan de bovenkant, of andersom.

Je zult moeten experimenteren met de juiste "scheefheid" voor jouw klok. Heb je die eenmaal gevonden, dan loopt hij weer als een zonnetje - tenslotte deed hij dat ook bij de klokkenmaker.

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plusje!
@hb355: informeer eens bij de klokkenmaker of hij één van Cryofiels trucjes heeft toegepast.