Is een geborstelde eiken planken vloer witte krijt makkelijk te onderhouden?

Ik wil graag een eiken houten vloer geborsteld wit gekrijt, maar vraag me af hoe het zit met onderhoud. Ik weet dat ik het dan 1 keer in het half jaar in de olie moet zetten. Maar stel dat iemand een glas wijn laat vallen of een glas water. Hoe houd de vloer zich dan vraag ik me af. Ik heb een hekel aan vlekken.

De vloer kost 65 euro per vierkante meter inclusief verlijmd leggen en plinten. De vloer is 15 mm dik. Is dat een redelijke prijs?

En hoe houd de vloer zich na langere tijd? Gaat het verkleuren en zo ja donkerder of juist lichter?

Wie weet of heeft zo'n vloer?

vrgr Gonna

8 jaar geleden
in: Interieur
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik neem aan de het geen massief eiken is.
De dikte van de toplaag is dan belangrijker dan de totale dikte.
gonna
8 jaar geleden
Je hebt gelijk Jack. Ik ben er nu ook achter dat muliplex met daarop een dikke toplaag beter is dan een massieve plank in verband met krimpen en dergelijke. Gonna
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb vorige jaar een vloer, eiken multiplank, volledig los gelegd. Dus zonder lijm, met veren langs de randen.
Scheelt werktijd en ik ben bijna tevreden, in één hoek kiert het een beetje, dat gaat nog goed komen. (de klant is nu al tevreden) En mocht er ooit iets fout gaan of verbouwd worden, dan kan de vloer eruit, ook kan er redelijk eenvoudig 1 plank vervangen worden.
Een deel van de vloer loshalen om een plank te vervangen is ook mogelijk. Ook een wit variant, weet niet of het krijt is, maar een van de wittere kleuren.
Vlekken zijn er na een jaar nog niet. Er zijn nog geen koppen koffie of wijn overheen gedaan, maar kleinkinderen hebben wel bessen, kwijl, e.d. vlekken gemaakt en dat was steeds makkelijk weg te poetsen. Er zijn twee middelen:
Maandelijks met schoonmaakmiddel en water.
Jaarlijks met een kleur olie
En een 3e na 10 jaar: schuren en opnieuw in de kleur zetten.
gonna
8 jaar geleden
Dank je wel voor de goede informatie. Hier heb ik heel veel aan. Alleen dat schoonmaakmiddel vraag ik me af. Is dat speciaal spul voor hout? En weet je toevallig ook waar ze hele mooie multiplanken verkopen met berkenhout als multiplex en een toplaag van 6 mm? En voor een redelijke prijs, Want hier in mijn stad ben ik enorm veel kwijt.
Liefst met weinig tot geen noesten. (is duurder)Hoe rustiger het eikenhout is hoe mooier ik het vind. gr Gonna
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze vloer was gekocht bij een goeie parketwinkel.
Die had een grote partij, dus de prijs was redelijk.
Op het moment weet ik niks bij een winkel/handelaar waar ik ervaring mee heb.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het maandelijkse schoonmaakmiddel is ook speciaal voor een geoliede vloer.
Van gewone allesreiniger zal het snel uitdrogen.
gonna
8 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor je informatie. Ik kan ermee aan de slag. Vooral dat zwevend leggen is een goede tip. gr Gonna
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wat je ook vaak leest is dat iemand een eiken vloer heeft en een glas rode wijn heeft laten vallen en zich geen raad weten hoe deze vlek er uit te krijgen ,,dus bezint voor je begint

Antwoorden (1)

Een witte vloer is moeilijk schoon te houden; je ziet er letterlijk alles op. Als je een hekel hebt aan vlekken zou ik zeker geen witte vloer kiezen. Verkleuren zal de vloer wellicht doordat er toch via zolen wat zand/vuil op terecht komt.

Wat betreft de prijs, als het 15 mm dik eiken is en het professioneel gelegd wordt, is die redelijk. maar ik zou eerder kiezen voor een naturel eiken vloer, dus niet wit geborsteld. Ik heb bijna 20 jaar gewerkt als onafhankelijk houtexpert en moet eerlijk zeggen dat ik met gekleurde vloeren geen goede ervaringen heb. Naturel hout kan wel wat donkerder worden (lichte houtsoorten) of juist wat lichter (donkere houtsoorten) maar houdt zich op de lange duur beslist beter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welke afwerking krijgt naturel?
Bijna zeker dat het flink gaat vergelen.