Heeft het dingetje onderaan een jaloeziekoord een naam?

Aan jaloezieën zitten altijd koorden. Eén om de hoogte te veranderen, de ander om de latjes te verstellen en het licht te regelen. Aan in ieder geval de eerste zit onderaan een 'dingetje'. Heeft dat een naam?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Interieur

Het beste antwoord

Dat heet in fourniturenland een koordverzwaarder of koordgewichtje. Ook al zijn het in de regel maar kleine plastic knopjes (of zelfs kralen doen het ook prima) die weinig gewicht hebben, ze zorgen er toch voor dat het koord naar beneden blijft hangen, en dat het koord makkelijk te bedienen is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens wordt er ook wel gewoon gesproken van "knopje", al denk je bij knopje in eesrte instantie aan een heel ander ding. Als je het als knopje voor onderaan een trekkoord omschrijft, weet elke fournituren- of gordijnenzaak wat je bedoelt.