Waar blijft het kaarsvet van een brandende kaars ?

Verdampt het en vormt het aanslag in je huis of verbrandt het helemaal?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Interieur
8K

Het beste antwoord

De eigenschap van kaarsenvet is dat het bij een verbrandingstemperatuur verdampt. Hetgene dat niet direkt verdampt druipt langs de kaars naar beneden. Totdat ook dit zal verbanden en verdampen, of zal worden verwijderd en/of vervangen door een nieuwe kaars...

Bij verbranding in een vlam ontstaat in het verbrandingsproces rook dat in de vorm van roet zal neer slaan op het plafond, de muren, de vloer, de meubels, de deuren, de ramen etc. etc. etc.

Deze roetvorming zul je doorgaans het meeste tegen komen in de hoeken van de muur. Dit zijn de bewuste spinnenweb achtige ophopingen die je van tijd tot tijd tegen komt in huis...

Ik weet niet of dat je het effect kent van (binnen) brand? Maar als je daadwerkelijk de muren en het plafond niet zou schoonmaken dan duurd het ongeveer 5.000 jaar voordat kaarsen branden ditzelfde effect heeft...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Gas in een gasfornuis brandt met een blauwe vlam; dit betekent dat het gas volledig verbrandt. De vlam van een kaars is geel wat duidt op een onvolledige verbranding; er ontstaat veel roet. De roet zet zich af op de omgeving.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij onvolledige verbranding is er te weinig zuurstof toevoer, dus dit zou betekenen dat de giftige stof koolstofmono-oxide vrijkomt. Dit lijkt mij een beetje overdreven want an zouden er mensen kunnen dood gaan aan door alleen maar een kaars te verbranden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een kleine kans maar tog...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Paraffine bestaat niet uit puur koolstof; er zijn dus andere grondstoffen die onvolledig verbranden. Onvolledige verbranding hoeft dus helemaal niet te betekenen dat er CO ontstaat.
Een kaars is een meestal een gekleurde staaf van een vaste, vetachtige stof als bijenwas of parrafine. Door het midden loopt een katoenen koord, de pit. Als je het uiteinde van de pit (de lont) aansteekt, verbrandt deze. Door de warmte van de vlam smelt het vet vlakbij de pit: er ontstaat een kuiltje met daarin gesmolten kaarsvet. Dit vet stijgt in de pit omhoog en wordt dicht in de buurt van de vlam zo heet, dat het overgaat in damp. Door verdamping wordt het kaarsvet gasvormig en verbrandt uiteindelijk door de warmte en het licht. Kaarsvet lost eigenlijk dus gewoon op in de lucht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kaarsvet smelt en verdampt in je huis, je merkt daar aan je huis niks aan; dus wees niet bang dat je last van aanslag krijgt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het druipt er toch af?? dacht ik..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het meeste kaarsvet verbrand, daar is het ook voor. Een klein deel verdampt en slaat idd neer in je huis. Maar zoals eerder opgemerkt: je moet aardig lang niet schoonmaken voor je dat merkt.
Andere rest producten van de verbranding zoals roet slaan ook neer in je huis maar ook hier gaat het om heel kleine hoeveelheden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens mij gaat het grootste gedeelde niet eens weg, het loopt uit.
de rest verdamp denk ik
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is een onderscheid tussen duurdere kaarsen die bijna volledig verdampen en minder goede waar het vet van afdruipt.