Wat is de reden dat de bio-ethanol in mijn haard vanzelf dooft ?

ik heb een bioethanol hang haardje, van rvs met onderin een rvs bakje waar je de bio ethanol in kan gieten , het vreemde is al deze vol zit en ik er vuur bij houd dan begin het te branden maar al heel snel gaat de vlam weer vanzelf uit .Heel raar want bio ethanol is licht ontvlambaar dus zou dan toch langer moeten branden tot deze op is . Wie weet wat er aan de hand is , de bio ethanol komt gewoon van de action en is 95% , dezelfde bio ethanol brand wel gewoon in een andere haard zonder daar te doven

Toegevoegd na 6 minuten:
even voor de duidelijkheid het vuur dooft binnen de minuut terwijl er nog genoeg bio ethanol inzit

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
6.7K

Antwoorden (2)

Er zijn drie dingen nodig voor een vuurtje:
Brandstof, temperatuur en zuurstof. De temperatuur die is er, want het brand immers voor korte tijd en die temperatuur wordt niet lager met de tijd. Je zegt dat er nog genoeg brandstof is, dus dat is het ook niet.
Dan blijft als enige over: te weinig zuurstof.
Om te weten hoe dat kan heb ik meer informatie nodig. Het vuur moet namelijk niet helemaal afgesloten zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wij hebben sinds kort een bio-ethanol haard van 120 cm. We waren erg enthousiast over het product tot dat na een week de rechterkant van de brander niet meer brandde. Mijn man heeft toen om advies gevraagd bij https://www.bioethanolhaard-shop.nl/. Wat blijkt nou: we hebben de verkeerde brandstof gebruikt. Heel erg dom natuurlijk, maar gelukkig weten we nu hoe het komt dat de rechterkant het niet deed. Mijn punt: misschien gebruikt u ook wel de verkeerde brandstof...