Is de grijze plaat onder het witsel asbest?

Beste lezers,

Betreft een douchecel.

Voor de duidelijkheid heb ik een paar foto's gemaakt:
-Daar waar het bladdert in de douchecel zelf,
- De afvoer in de douche waarbij dus de doorsnede van de plaat is de zien.

Ik hoor het graag.

Don Quijote

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
3.6K

Antwoorden (2)

Asbest werd vroeger verwerkt in veel bouwmaterialen zoals in golfcementplaten. Het kan daarom voorkomen in gebouwen en woningen. U kunt materiaal met asbest in veel gevallen herkennen aan de vezelachtige structuur. Dit is te zien op breukvlakken en bij beschadigingen van asbesthoudend materiaal. Meestal heeft asbest een witte tot lichtgrijze kleur, maar het kan ook andere kleuren hebben. Wilt u zeker weten of een bepaald materiaal asbest bevat? Dan moet u dit laten onderzoeken door een gespecialiseerd laboratorium.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In natte ruimtes wordt vaak gipsvezelplaat (merknaam fermacell) toegepast. Omdat het grijze vezels bevat wordt al gauw gedacht dat het asbest is. Gipsvezelplaat is dik en bevat ook veel poederachtig gips. Zie de link voor een afbeelding van gipsvezelplaat. Asbest werd meestal toegepast in golfplaten, buizen en op plaatsen waar brandwering noodzakelijk was. Sinds de jaren negentig is het verboden, als je het idee hebt dat je plaat van voor die datum is moet je uitkijken. Anders is gipsvezel het meest waarschijnlijke.
Maar een foto zou helpen. ;-)