is t normaal dat een koelkast voortdurend aan en afslaat, alhoewel de deur niet geopend is?? het is een tafelmodel met klein vriesvakje

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
14.7K

Antwoorden (6)

Ja dat is normaal. Ook al is de koelkast gesloten, dan nog verliest het na een tijdje zijn temperatuur. De thermostaat meet de temp. en zorgt ervoor dat deze constant blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hij af en toe afslaat is normaal maar als het voortdurend is denk ik dat hij te oud en versleten is. Tijd misschien om een nieuwe te kopen, bespaart veel energie en dus geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,

Om naar de gewenste temperatuur te gaan, moet hij eerst gaan koelen. Dat meet hij, maar zodra hij het gemeten heeft, is hij te ver doorgeslagen. Dan is het te koud geworden. Dan moet hij stoppen met koelen.

Aangezien hij maar op 1 plek de temperatuur meet, kunnen er nog steeds voorwerpen in de koelkast staan die warmer is, deze voorwerpen laten de temperatuur weer oplopen.
Bij een bovengrens gaat hij weer koelen maar nu ietsje minder en zo komt hij steeds dichter bij de gewenste temperatuur.

De isolatie van de koelkast is ook niet 100% ideaal, dus uiteindelijk zal wanneer er niet gekoeld wordt, toch de binnenkant weer warmer worden.

Het is net als je kachel, hij kan niet een beetje koelen, maar volledig koelen. Om toch een soort van regelaar te hebben koelt hij dus niet continu, maar verkort hij de koelduur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Dat doen alle koelkasten, dus is heel normaal. Er zit een thermostaat in die zorgt dat de temperatuur niet boven de ingestelde waarde komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koelkastmotoren kennen maar twee toestanden: aan of uit. Het verschil tussen de temperatuur waarbij de motor aanslaat en waarbij die uitslaat is een paar graden. Als dat verschil te klein is, slaat hij te snel aan en uit. Een nieuwe thermostaat zou dan helpen. Bij een mechanische thermostaat kun je dat niet zelf instellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voortdurend aan en af slaan is niet goed.
Maar een koelkast slaat wel tot 3 keer per uur aan.
De motor krijgt een seintje van de thermostaat,en begint te lopen.
Zodra de juiste temperatuur is bereikt stopt deze weer,en dit gaat 24 uur per dag door.
Als de deur constant dicht zit doet deze zijn werk ook.
Op den duur gaat de thermostaat iets afwijken,dwz hij koelt tot 5 graden en dan loopt de temperatuur weer op naar bv 10 en dan gaat hij weer aan het werk.
Leg er gewoon eens een thermometer in als je die hebt en hou de temperatuur eens in de gaten.
Het kan ook zijn dat hij in een te warme omgeving staat of vlak langs een radiator,dat heeft ook invloed.