De vroegste koekoeksklok is vermoedelijk rond 1730 vervaardigd door Franz Anton Ketterer uit Schönwald. De roep van de koekoek werd voortgebracht door twee orgelpijpjes van verschillende lengte (14 en 17,5 cm) met een blaasbalgje.
Pas later werd een mechaniekje toegevoegd voor het bewegen van de vogel en het openen van een deurtje in de wijzerplaat. Tot de vroegste voorbeelden behoren exemplaren uit ca. 1760.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dus bestaan koekoeksklokken al zo'n 280 jaar. Want dat is dus het getal waar jij benieuwd naar bent.
Amadea
9 jaar geleden
molenaar
9 jaar geleden
WOW toch lang al prachtig !
dank