Kan ik ergens een gordijn bestellen van 15 x 35 cm?

Kan ik ergens een gordijn bestellen van 15 x 35 cm? ( B x L )

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van zo'n kleine afmeting?
Ik ben bang van niet,je hebt zo'n klein lapje zo zelf in elkaar geflanst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben overigens wel bang dat wanneer je naar Leen Bakker of Kwantum, Hema gaat voor iets dergelijks je wel fors moet betalen voor de maakkosten.
Als je zelf geen naaimachine hebt zou ik toch even rondvragen of er niet iemand dit voor je kan maken. Ik weet niet hoe je wilt dat het gordijn opgehangen wordt, maar voor zo'n klein lapje zou ik een spanveer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, zo'n ieniemienie gordijntje heb je zo zelf gemaakt. Dat kan je eventueel met de hand doen, is zo gepiept.
liveisgreat
9 jaar geleden
heel klein inderdaad. maak het zelf. je zal het zo niet vinden in de handel en het laten maken kost veel te veel voor wat je nodig hebt. Dus : koop een coupon katoen in Ikea, Hema, stoffenwinkel... (dat zijn restjes stof die meestal in een bak zitten). Dan kan je kiezen welke look je wil bv:
- nonchalant trendy : nagel gewoon een stukje touw (2 nageltjes of oogschroefjes, en daartussen een touw spannen) voor de opening en zet het stof vast met wasspelden
- snel en makkelijk : neem duimspijkers, en bevestig het stof met duimspijkers van dezelfde kleur
- netjes: koop zoomlint, en maak zomen van minimaal 2 cm aan elke kant (best dubbel, dan is het nog netter). Bij dubbele zomen moet je dus een stuk stof kopen van min 23 x 43 cm : je strijkt één keer 2 cm om, stopt er zoomlint tussen (je kan dit op maat knippen) en strijkt dit vast, en dan doe je dat nog eens. Neem best niet te dik katoen als je met zoomlint wil werken.
Je doet eerst de onderkant, dan de zijkanten (dus de lange kanten) en tot slot de bovenkant. zorg ervoor dat je bij de bovenkant aan beide zijden een opening hebt waar je het spanveer kan doortrekken.
Je maakt nageltjes of (oog)schroefjes vast aan de plaats waar je het gordijn wil hangen, knipt een stuk spanveer (spiraaldraad) van 12 cm, schroeft er langs beide zijnde oogschroefjes op, en spant dan de veer met het stof tussen de nageltjes of (oog)schroefjes. http://www.zelfgordijnenmaken.nl/c-1829327/spiraaldraad/
wil je een gefronst gordijn, neem het dan breder, bv. 30 cm breedte.
als het voor een raam moet hangen, zorg er dan zeker voor dat het breed genoeg is zodat het niet alleen het glas bedekt. Je hebt snel kijkgaten als je het stof de klein neemt. Idem als je bv. een rommelig hoekje wil afdekken, maak het gordijn dan breed genoeg tegen kijkgaten.
zoomlint en setjes spanveer met oogschroefjes vind je denk ik ook wel in Hema en Ikea en anders in winkels voor naaibenodigdheden en/of doe-het zelfwinkels (voor de spanveer, bij de afdeling gordijnbevestiging).
je kan ook inspiratie halen over hoe je gordijnen kan ophangen, via internet, de bib.... er zijn vast nog leuke manieren.
bv http://www.welke.nl/lookbook/Ietje/Tips-voor-een-landelijk-interieur/Zebra/Grappig-om-je-gordijn-vitrage-zo-op-te-hangen.1382111727
liveisgreat
9 jaar geleden
zoomlint kan je zien op deze link https://www.google.be/search?q=zoomlint+gordijn&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=1FsDVOj5J8SfO5_3gNgM&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1214&bih=671#facrc=_&imgdii=_&imgrc=jfaOp4TDgAoGmM%253A%3B2vnM8BC6QEVH9M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.blancheporte.be%252FContent%252FVisuelsProduits%252FFRA%252Fvis_prin_rfp%252F2%252F1%252F0%252F0%252F210014.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.blancheporte.be%252Fdut%252Fs_210014_zoomlint.aspx%3B400%3B400

Antwoorden (2)

Bij zo'n zaak waar je voor een relatief klein bedrag een nieuw rits kunt laten inzetten, een broek korter laten maken etc kan dit vast wel, ALS je maar betaalt. Dit zijn vaak kleine winkels in het centrum, waar je je spullen kunt inleveren voor kleine reparaties.

In de link een paar adressen maar in elke iets grotere plaats zijn er meerdere.

Je zult wel goed moeten uitleggen wat je wilt.

Wil je een "gewoon" gordijn, maar dan van die afmetingen? Dan is de zoom breder dan de hoogte van je gordijn en bevat je gordijn welgeteld 1 plooi die dieper is dan je gordijn.

Geen gezicht dus, ik overdrijf mogelijk een beetje maar wat je mogelijk wilt is een gordijn, op alle maten kleiner gemaakt, dus ook kleine plooien, kleine zomen etc

Ben je zelf niet handig genoeg, is dat voor zo'n naaiatelier of verstel winkel leuk om te doen maar wel een klus waar ze even mee bezig zijn dus het gaat wel veel geld kosten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Alleen maar als voorbeeld, een zaakje in Amsterdam, ik heb er geen ervaring mee, met deze zaak maar alleen om te laten zien, welke type bedrijven je moet hebben

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik realiseer me dat ik bestellen misschien iets te ruim heb gelezen, bij de optie die ik noem moet je wel zelf met de stof komen. Die moet je dus in een stoffenzaak of op de markt kopen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt voor uw antwoord!! Ik ga Denk ik naar zo'n zaakje.
Ga naar een Repaircafe in de buurt, en vraag daar of iemand je kan helpen, er zijn daar altijd mensen aanwezig die een naaimachine hebben, breng zelf een lapje mee