Hoe ktijg ik een doornatte stoel het snelste droog?

Heb net twee prachtig mooie stoelen weggesleept bij de container.
Daar zat ik net om verlegen! :)
De zittingen (van stof) zijn echter door- en doornat.
Wat is de beste manier om ze snel te drogen, voordat er een champignonkwekerij ontstaat?

9 jaar geleden
in: Interieur
7.3K
liveisgreat
9 jaar geleden
Wauw, leuk voor je Rieneke1!
Als je ze in dit seizoen gewoon binnen op een droge plaats zet en wat geduld hebt, komt er m.i. geen champignonkwekerij op....
Als je er met hete lucht e.d. op gaat zitten heb je kans dat het stof reageert (bv. krimpt). Zeker als het oude stof is.
Het is vooral de vulling die belangrijk is om te drogen, alleen het stof drogen heeft weinig zin. En dat moet je zijn tijd geven.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ben er ook erg mee in mijn sas :)
Ben alleen bang dat als ik niet snel droog, de zittingen vies gaan ruiken.
liveisgreat
9 jaar geleden
je moet gewoon maken dat het droog staat. tocht en warmte versnellen het proces. voor tocht kan je zorgen, voor warmte is het iets moeilijker deze tijd van het jaar blijkbaar :-/.
als ze nu nog niet vies ruiken, is er weinig kans dat het plots wel gebeurt. vies ruiken komt door rotting e.d. en als er lucht aan de zitting kan is daar minder kans voor. niet afdekken en zo..gewoon maken dat er langs alle kanten lucht aan kan.
Ik heb al van alles mee binnen gesleept en geduld is de boodschap als er iets moet drogen (ik heb nl. ook al dingen om zeep geholpen door géén geduld te hebben...)

Het beste antwoord

Met een föhn of ventilator krijg je alleen de buitenkant droog, of je moet héééééééél lang doorgaan. De beste manier om de stoelzitting ook van binnen snel droog te krijgen is deze in zijn geheel matig te verwarmen. Hierdoor wordt de dampspanning (sorry voor de technische term) verhoogd en "perst" het vocht zichzelf in de vorm van waterdamp naar buiten. Extra ventilatie is dan niet eens nodig. Voor of op een verwarmingsradiator leggen is ideaal. Je boft dat het nu toevallig toch al weer is om de CV aan te zetten ;-) . De verwarming hoeft niet eens echt heet te staan, liever zelfs niet te warm, want ik weet niet wat voor materiaal de vulling is.

Als het echt bijna druipend nat is, kun je het ergste er van tevoren alvast uit krijgen door handdoeken op de zitting te leggen en het water er uit te drukken met je handen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het hangt er vooral af, van wat er onder die stof zit.

Als jij de stoelen binnen zet, kun je met de fohn een stuk stof snel droogblazen.
Als de zon zou schijnen, zou je ze buiten in de zon kunnen zetten: zon en wind
zijn de beste drogers.

Maar dat is de buitenkant.
Wat zit er onder?
Kun je een stukje stof lostornen?
Dat moderne "schuimplastic" droogt ook nog wel redelijk, maar als het van die ouderwetse meubelvulling is, dan wordt het lastiger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Het voelt heel verend/terugverend aan, en het zijn moderne stoelen.
Ventilator, bewegende lucht.
Niet met een föhn, dat kan veel te heet worden en duurt te kort - dat droogt alleen de buitenkant.