Hoe verwijder je plavuizen zo, dat ze hergebruikt kunnen worden ?i

In verband met een kleine verbouwing willen wij 4 plavuizen verwijderen en elders her gebruiken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur

Antwoorden (2)

Dat hangt ervan af hoe ze destijds gelegd zijn. Als het cementbed op zand is, dan evt gewoon 'opscheppen' vanaf de zandlaag. Dus schop of troffel oid eronder brengen, nadat 1e plavuis is verwijderd en cementlaag daar is weggehaald.

En ander voorzichtig de onderzijde cementlaag te lijf gaan met beitel en hamer, nadat in de voegen een breuklijn is gemaakt (beitel of slijpen)
De truc is dat door de 'trilling' van paar welgemikte tikken de cementlaag loskomt (dus niet door bruut geweld e.e.a te slopen).

Kans op breuk is echter altijd aanwezig, al hoe voorzichtig je ook bent. E.e.a. breekt nu eenmaal op het zwakste punt.

En cementresten verwijderen van her te gebruiken plavuizen is daarna ook weer een klus op zich.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Goed antwoord!
Als je er vanaf een zijkant bij kan is het te doen, maar dan nog is het afhankelijk van hoe ze vastzitten en hoe dik en sterk ze zijn.

Eerst de voegen open maken met bijvoorbeeld een dunne slijpschijf.
Dan de ruimte onder de plavuizen uithollen vanaf een zijkant.
Na een tijdje kan je er een hefboom onder zetten en kracht zetten.