Waarom tochtstrippen aanbrengen, als ik ook roosters in de ramen heb. ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
2.9K

Het beste antwoord

Dat lijkt mij nogal eenvoudig:
Met de roosters kun je zelf de luchtverversing regelen door de rooster open of dicht te zetten. Zonder tochtstrips wordt het voor je geregeld zonder dat je er invloed op hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank

Andere antwoorden (4)

Roosters in de ramen kun je dichtdoen (helemaal of half) als de wind er pal op staat. Bij kieren onder de deuren kan dat niet.

Roosters in de ramen kun je dichtdoen als het 's nachts heel koud is, en overdag, als het wat minder koud is, opendoen. Met kieren onder de deuren kan dat niet.

Ofwel, met roosters kun je de ventilatie regelen, met kieren onder de deuren niet.
14 jaar geleden
Ventilatie is goed, daar heb je geen last van, maar tocht kan funest zijn en slaat op je spieren als je er gevoelig voor bent. Juist als je aan een kant het rooster van je raam open hebt staan en de deur ertegenover heeft kieren, dan trekt de lucht door en krijg je tocht.
14 jaar geleden
Je vraag wordt bij deze letterlijk beantwoord, maar ik denk dat je het net anders bedoelt ;)

Tochtstrippen zijn er om tocht tegen te gaan, deze strippen plaats je bij deuren/ramen met kieren omdat je hier geen lucht door wilt laten.

Een rooster boven de ramen zijn er om verse lucht in het huis krijgen en deze zijn over het algemeen te reguleren. Deze kunnen dus ook worden dichtgezet.

Je brengt dus tochtstrippen aan om op dat punt geen verse lucht te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel warmte gaat verloren door kieren tussen deuren en ramen. Deze kieren kunnen eenvoudig gedicht worden met behulp van tochtstrips. De geringe investering is meestal al snel terugverdiend want het aanbrengen van tochtstrips draagt direct bij aan lagere stookkosten. Daarnaast zal er geen vervelende koude tocht meer zijn wat het wooncomfort positief zal beinvloeden.