wat is een zweefdeurkast?

ik wil mijn kamer een nieuwe look geven en als ik naar kasten kijk, zie ik vaak staan: zweefdeurkast. misschien is het een domme vraag, maar wat is dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
2.8K

Het beste antwoord

Een schuifdeurkast ofwel een zweefdeurkast is een kast die relatief veel ruimte geeft in kleinere ruimten. Doordat de kast deuren heeft die heen en weer schuiven kunt u altijd optimaal voor uw kast langs blijven lopen terwijl uw kledingkastdeur open staat. Een schuifdeurkast is verder behoorlijk stofvrij omdat de deuren in de kast geplaatst zijn en hierdoor weinig naden zijn waar stof naar binnen kan komen. Verder zijn schuifdeurkasten er in wat verschillende uitvoeringen. Veel (maatwerk) schuifdeurkasten, rollen op wieltjes in hun onderrails. Het nadeel hiervan is dat stof en rommeltjes zich vrij makkelijk ophopen in deze rails. Hierdoor kan het voorkomen dat de deuren met de jaren problemen kunnen krijgen. Schuifdeurkasten ofwel zweefdeurkasten hebben niet langer dit probleem doordat de deuren in de bovenrails hangen. Hierin kan zich geen stof ophopen en u zal hier dan ook langer probleemloos plezier aan beleven. Een bijkomend voordeel aan deuren die in de bovenrails hangen is dat deze deuren mooier en soepelere voor de kast langs schuiven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb er net een paar afbeeldingen van gezien. Is dat niet gewoon een soort schuifdeur, maar dan enkel vanboven vastgemaakt? Ik heb er nog nooit in het echt gezien en ik denk dat als je het in het echt ziet, je het wel zal doorhebben. Als ik zo zie zijn dat vaak gewoon panelen die voor de kast hangen, dus het voordel is da je geen deuren moeten openzwaaien maar het nadeel is dat je steeds moet schuiven om in het ander deel van de kast te kunnen. Als je dus graag een volledig overzicht hebt op de kleren is dat dus niet direct het beste systeem. Maar het zal wel zijn voordelen hebben (bij gewone schuifdeuren van kasten heb ik al geregeld problemen gehad met dingen die in de rails raken, of van die litsen van boekentassen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een kast met deuren die open 'rollen' doordat ze inderdaad alleen boven vast zitten aan de kast.
Ze gaan dus niet open met scharnieren aan de zijkant maar als een soort gordijn.
Ivana
9 jaar geleden
Het openen van de deuren vereist dus geen plaats extra. Ideaal voor wat krappere kamer of studentenkamer.
Zoals de anderen al schreven spaar je met deze kasten heel wat ruimte uit. Geen klapdeuren meer die nooit waterpas staan en waar je je altijd aan gaat ergeren. Je schuift gewoon de deur opzij en je kunt overal bij. Zelf heb ik onlangs 3 van deze kasten gekocht en ze zijn zelfs vrij gemakkelijk om in elkaar te zetten. Het enige waar je wat moeite mee zou kunnen krijgen is om uiteindelijk de deur op de juiste manier in de rails te krijgen. De bovenste rail valt nog wel mee, maar de onderste rail (die de deuren soepel moet geleiden) kan nog wel eens tegen vallen. Maar uiteindelijk lukt het best. Ik zweer erbij en wil nooit meer wat anders. Zorg er wel voor dat als je zo'n kast koopt dat hij stevig is en van goeie kwaliteit. Persoonlijk vind ik de kwaliteit in Duitsland (en ook de prijs) veel beter als in Nederland. Zelf heb ik ze in Gronau gekocht, net over de grens (ca. 7 km) bij Enschede.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kasten die je in Duitsland koopt zijn dezelfde dan de kasten die je hier koopt. De betere woonwinkel heeft de kasten van Duitse merken gewoon in het assortiment.
Let er bij het plaatsen van de kast wel op dat de kast waterpas staat anders hangen de deuren scheef en krijg je ze in het uiterste geval niet meer dicht. Eerst hang je de deur met de haak onder in de rail en daarna de bovenste met rollers.
Bij de betere woonwinkels word de kast gratis geplaatst door mensen die het dagelijks doen en die zijn binnen anderhalf uur klaar. Vaak nemen ze dan ook alle verpakkingsmateriaal weer mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoelde eigenlijk dat wanneer je het moet doen met een lager budget. Dan is Duitsland zeker goedkoper en van betere kwaliteit. Als de prijs niet echt belangrijk is, dan heb jij helemaal gelijk.