Wordt een scheur in de douchebak vergoed door de verzekering?

Een tijd geleden ontstond er een kleine holte in de douchebak( het deel waar wij ongeveer in de douchebak staan) In deze holte bleef altijd een klein beetje water achter, maar de laatste tijd is deze holte vergroot. Totdat gister een scheur van 10 cm ontstond.
De rest van de (water)schade wordt waarschijnlijk wel vergoed door de verzekeraar (volgens een snelle check van een loodgieter). Maar de bak niet, want het zou onze schuld zijn? Het zou namelijk onmogelijk zijn voor de bak om te scheuren zonder dat een scherp voorwerp erop is gevallen(waarom dan wel die holte in het begin?)
Hoe moet ik bewijzen dat het niet aan ons ligt maar wel degelijk aan de holte(oftwel een fabricagefout of montagefout van de bak)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
4.4K

Antwoorden (1)

De meeste verzekeraars vergoeden wel de gevolgschade, maar niet het eigen gebrek zelf. Verzekeraars zijn niet wettelijk verplicht om de schade te vergoeden die wordt veroorzaakt door het eigen gebrek. Dit geldt ook voor het eigen gebrek zelf. De schade wordt namelijk niet veroorzaakt door een onverwacht van buitenkomend onheil.

Sommige verzekeraars vergoeden ook het eigen gebrek zelf. Hoe jouw verzekeraar omgaat met schade die veroorzaakt wordt door een eigen gebrek is afhankelijk van de voorwaarden van je verzekering.

Als het gaat om een fabricagefout of montagefout en er is nog sprake van garantie kun je terecht bij de leverancier of de installateur.