Tip voor statische bank?

Onze stoffen bank is zooo statisch dat we elke keer schokken krijgen als we van de bank opstaan en dan iets aanraken. Wie heeft er een tip zodat dat statische minder wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
1.1K

Het beste antwoord

Ik zou hem aarden, met een koperdraadje aan de cv leggen oid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies.. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de eindjes goed blank zijn werkt dat ook wel.
Ook het plekje waar je de draad aan een buis zet moet blank zijn. Na een tijdje zal het draad echter gaan roesten, maar dan heb je intussen uit kunnen vinden op welke plek van de bank het goed werkt en dan kan je altijd nog een betere verbinding maken met een aardklem en een koperdraadje (schemerlampsnoer oid).
Succes.

Andere antwoorden (7)

Wat vocht verdampers aan de radiator doet vaak al wonderen. Die dingen kosten een paar euro
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en helpen niets ...
Spray hem in met Hermisol of een spray om bekleding mee schoon te maken. Doe je schoenen uit als je op de bank gaat zitten, waarschijnlijk zit er rubber zolen onder waardoor je een statische reactie krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kan je hem aarden aan de verwarmingsbuizen (zonder verf). Je kan het proberen met een gewoon snoertje, als het lukt, iets permanenters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk al die extra kabels door je huis.
Belonnen ophangen.
helpt echt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk voor even maar om nu altijd ballonen in je kamer te hebben hangen lijkt mij toch een aparte optie.
( misschien achter je bank in een hoekje :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moet je wel aant plafond hangen
Het heeft niet heel veel met de bank te maken.

Ik word heel even technisch. Sla dit maar over als je wilt.
Als jij op de bank zit, dan ben jij en de bank samen twee geleiders, gescheiden door een isolator. Dus een Elco.
Als jij opstaat, dan wordt de afstand tussen jouw en de bank groter. Zo ook de spanning die ontstaat tussen jouw en de bank (grote elco). En als jij wegloopt, dan zit er een spanning in jouw die kennelijk niet weg kan.

De truuk is dus om ervoor te zorgen dat JIJ geen spanning kan opbouwen. Dus zul je tijdens het opstaan iets van metaal moeten vasthouden. Dat metaal moet al een verbinding hebben met de grond. Zo kan de spanning niet opgebouwd worden omdat deze direct wordt afgevoerd.

Je schoenen zijn vaak de bron. Die zij te geïsoleerd. Daar eens sloffen en hier kan je eventueel een paar punaises in doen. Je kan ook beter katoenen kleding dragen. Geen polyester.

Het gaat niet om de bank, maar om jouw. En het opstaan is de grootste boosdoener. Hiermee gebeurd het allemaal.

Ook als ik bijvoorbeeld UIT de auto stap. Ik zorg er altijd voor dat mijn kuit een verbinding heeft met de auto TIJDENS het uitstappen. Ik doe de deur dicht met het raam, niet met het metaal van de deur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt de bank inspuiten met een antistatisch middel. Dat zorgt er ook voor dat de (waarschijnlijk synthetische) stof van de bank iets minder isoleert, zodat er geen hoge statische elektrische lading wordt opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er losse hoezen omheen zitten kan je ze met wasverzachter wassen, dan creeer je ook een laagje op je stof.