Led's bestaan al sinds 1962, maar de toepassing van led's in algemene verlichting is nog vrij nieuw. Voor led's met een hoge lichtopbrengst zijn complexe fabricage-processen vereist. Dit verklaart de hoge prijs.

Toegevoegd na 3 minuten:
ook het productie proces is redelijk traag, daardoor zul je er niet veel kunnen maken en moet je dus wel meer geld vragen per lamp. Maar er wordt veel onderzoek gedaan naar een sneller productie proces.
de toekomst van de LED-lamp ziet er goed uit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje!

Andere antwoorden (3)

omdat de ontwikkelings kosten voor een goede led lamp vrij hoog zijn wordt de prijs in begin stadium vrij hoog gehouden.
zodra het produkt massaal gekocht wordt zal de prijs gaan dalen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat je spaart op electriciteit en dus moet het geld op een andere manier terug gehaald worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet alleen om de lichtintensiteit, maar ook om de kleur. Witte leds zijn technisch niet mogelijk: een led zal dus altijd proberen wit zoveel mogelijk te benaderen. De eerste 'witte' leds hadden dus ook een lichte, blauwe tint. Tegenwoordig zijn veel leds samengesteld uit drie verschillende leds: groen, blauw en rood. Dit zijn de drie basiskleuren, door die te combineren krijg je wit.

Je hebt ook nog wit en wit: het witte licht dat een kaars geeft, is veel prettiger licht dan het licht van een TL buis. Ook dat fijne licht probeert men zoveel mogelijk te evenaren.

Alle ontwikkelingskosten en de verschillende materialen die gebruikt worden voor de ontwikkeling van de lamp leiden tot de hogere prijs.

Overigens zijn ledlampen veel goedkoper dan gloeilampen. Ze gaan namelijk heel veel langer mee.