Welke vloerbedekking is geschikt bij gebruik van rolstoel en/ of rallator?

Door gedwongen gebruik van de rollator,zien we ons genoodzaakt de huidige hoogpolige vloerbedekking te vervangen.Als bewoners van een appartement zijn we beperkt in de keuze voor laminaat,daarom zoeken we een geschikt soort vloerbedekking.Wie heeft ervaring of kennis op dit gebied?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
6.9K

Het beste antwoord

Dat hangt af van het type rolstoel of rollator, of de persoon in kwestie deze gemakkelijk voort kan bewegen of juist moeilijk, en ook het gewicht van diezelfde persoon.

Ik zal dat uitleggen: met een rolstoel met redelijk grote wielen kun je over en 'vlakke' vloerbedekking (ik weet niet hoe je dat noemt, maar het tegenovergestelde van hoogpolig) nog wel vooruit komen. Test dit wel vantevoren op een groter stuk vloerbedekking, want sommige vloerbedekkingen trekken je rolstoel compleet scheef en dat geldt echt niet alleen voor de hoogpolige vloerbedekkingen. Met een rollator heb ik persoonlijk geen ervaring, maar het moet minstens zo moeilijk zijn om je evenwicht te houden en te lopen met zo'n ding als met een rolstoel te rijden wanneer je compleet naar één kant wordt getrokken. Met een elektrische rolstoel maakt dat trouwens minder uit, maar dan heb je wél weer een hele stevige vloerbedekking nodig omdat die zwaarder zijn en veel sneller je vloer zullen beschadigen.

Bij een rolstoel met kleine (voor)wieltjes, zoals een sportrolstoel (zeg maar alles onder de 4, misschien zelfs 5 inch) wordt vloerbedekking al moeilijker. Zeker wanneer iemand al een beperkte kracht heeft, of de persoon in kwestie danwel zijn of haar rolstoel erg zwaar is. Ook in vinyl zak je dan hopeloos weg en kom je amper vooruit. Hoe dunner de banden, hoe sneller dit probleem ontstaat. Met luchtbanden die wat breder zijn, kun je over tapijt nog aardig vooruit komen, maar met sportbanden achter en massieve wieltjes voor heel wat lastiger. Bij een trippelstoel (ik bedoel niet een rolstoel op trippelhoogte, maar een echte trippelstoel) geldt dat des te meer omdat die vier kleine, massieve wielen heeft en ook relatief zwaar is. Daarmee heb je m.i. echt een harde vloer nodig en tapijt of vinyl is dan geen optie. Je komt dan uit op linoleum, laminaat, PVC, parket of plavuizen. Plavuizen zou ik met kleine wieltjes ook niet snel nemen, persoonlijk vind ik dat met een rolstoel al een ramp omdat je de naden van de tegels erg voelt. Bij mij doet dat pijn, maar dat verschilt natuurlijk per persoon.

Nu weet ik niet of je bedoelt met het feit dat je 'beperkt bent in je keuze voor laminaat' dat je geen laminaat mag nemen of alleen bepaalde types laminaat, maar over het algemeen is het tegenwoordig geen eis meer dat je in een flat of appartement alleen vloerbedekking (tapijt) mag leggen. Veelal zijn alle typen vloer toegestaan, mits er een ondervloer is die tot een bepaald DB-niveau dempt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Project tapijt met hele korte lus. Of vinyl, pvc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou dan eerst denken aan een Kurkvloer, geluidswerend, zacht maar toch hard, natuurlijk, en ook prima om te rollen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb ik geen ervaring mee, maar kurk geeft normaal gesproken een beetje mee natuurlijk, geldt dat ook voor die vloeren of zit daar een harde toplaag op?
Ik werk als schoonmaakhulp bij een mevrouw die gewoon met rollator op de hoogpolige vloerbedekking gaat. Om te voorkomen dat de vloerbedekking vies wordt van de wielen van de rollator (wat ook bij andere vloerbedekking zou gebeuren) heeft zij een 2e rollator aangeschaft. Een voor binnen en een voor buiten. Goedkoper dan hele nieuwe vloerbedekking laten leggen, en gewoon lekker zachte en warme vloer in de woonkamer.