Waarom ruik ik de open haard?

Na het vervangen van het rookkanaal blijf ik na het stoken de lucht in de kamer ruiken terwijl ik geen rook meer zie ontsnappen. Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
3.4K

Antwoorden (3)

Mocht je een open keuken hebben, zorg dan dat de afzuigkap niet aanstaat als de open haard brandt. Dat kan een oorzaak zijn dat je de open haard ruikt.
Ivana
10 jaar geleden
De naam zegt het al,het is een "open haard". Daarom zal altijd wel te ruiken zijn dat u open vuur in uw woning hebt.
10 jaar geleden
Een kap plaatsen is geen oplossing en het vergroten van een schoorsteenpot werkt in dit geval averechts.
Als je lucht uit een ruimte zuigt die potdicht zit[geisoleerd]moet je ook zorgen dat die weggezogen lucht via ventilatie[ramen roosters] openingen weer terugkomt, gebeurt dit niet of te weinig dan gaat ie de schoorsteen als beluchting gebruiken.
Voor bv een afzuigkap heb je al snel, wil het goed werken, min. een opening nodig die gelijk of groter is als de diameter van de buis, heb je dan ook nog een brandende openhaard dan moet je daar ook min. de helft van het schoorsteenoppervlak als ventilatie opening hebben. Heb je dit niet en je doet de afzuigkap aan dan gebruikt ie de schoosteen voor de beluchting en ook gaat dan nog het rendement van je afzuigkap behoorlijk naar beneden omdat een schoorsteen al zorgt voor een natuurlijke trek waar je dan ook nog tegen in werkt?

Ook kan je natuurlijk voor een elektrische haard kiezen.
Vond de open haard niet meer fijn, maar de look wou ik nog wel.
Dus ben ik geswitched naar een elektrische haard.