Tips om de luchtvochtigheid in huis te verlagen?

De luchtvochtigheid is constant boven de 60% tot 80%

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
106.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt een bouwkundig probleem. Doe iets aan je ventilatie want dit klopt voor geen meter en is nog eens ontzettend slecht voor je ook. Haal er zsm een bouwkundige bij en ga niet lopen zeulen met dingen die de oorzaak niet weghalen.

Het beste antwoord

de enige manier om de luchtvochtigheid te verlagen is door te ventileren en tegelijkertijd te stoken,doordat een m³ lucht per graad ongeveer 1 gram water kan bevatten krijg je deze er aleen maar uit door koude buitenlucht in huis te halen (bij 10 graden maximaal 10 gram vocht) deze op te warmen (tot 20 graden maximaal 20 gram vocht dus 50 %)vervolgens komt er vocht bij door verdere verdamping in huis door mens en plant enzovoort.deze weer naar buiten brengen en de koude lucht weer op te warmen. door de ventilatie tegelijkertijd met de verwarming breng je de relatieve vochtigheid dus het gemakkelijkste en snelste omlaag. De luchtvochtigheid hangt dus sterk samen met de temperatuur en is dan ook veel schadelijker bij hogere temperaturen dan bij lage al voelt het bij beide niet goed aan. Verder is ook nog van belang dat de hoeveelheid energie in vochtige lucht veel meer is dan die in droge lucht dus door een tijdje met een overmaat aan ventilatie te stoken krijg je eerst je huis droger (Als alle lekken en vocht inlaat tenminste opgelost zijn)en vervolgens bespaar je weer op de stookkosten zodat je je ventilatie vanzelf weer terugverdient.
Eenmaal weer op een normaal niveau moet je wel blijven ventileren ,maar dan iets minder agressief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Plaats vochtvreters!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vochtvreter en condensor
Er zijn elektrische apparaten op de markt die de luchtvochtigheid verlagen, zogeheten condensors. Daarnaast zijn er vochtabsorberende zouten of gels te koop, ook wel vochtvreters genoemd. Deze middelen werken alleen in kleine, ongeventileerde ruimten. De elektrische condensors verbruiken veel energie en voor de zouten geldt dat de werkingsduur erg kort is. Beide methodes blijken weinig effectief

Toegevoegd na 1 minuut:
op de onderstaande link staan nog meer tips
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Continue ventilatie en dagelijks luchten

Toegevoegd na 3 minuten:
Tips om de luchtvochtigheid te verlagen:ventileer als het binnen warmer is dan buiten;
droog de was buiten, of zorg voor een goede afvoer van vochtige lucht uit de wasdroger;
gebruik een goede afzuigkap tijdens het koken;
maak na het douchen de badkamer goed droog;
dweil geen vloeren die water opnemen;
laat lekkages en andere gebreken van uw huis herstellen.
http://www.menzis.nl/web/Consumenten/GezondBlijven/Gezondheidsinformatie/Reizen/KlimaatEnGezondheid/Luchtvochtigheid.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
•Voortdurend ventileren via open ventilatieroosters of een open klepraampje, is de makkelijkste manier van ventileren en helpt vochtproblemen in huis voorkomen.
•Elke dag een kwartiertje luchten, levert gemakkelijk extra luchtverversing.
•Kook met de deksels op de pannen om waterdamp te verminderen; droog bij het dweilen de vloer goed na met een trekker.
•Ventileer extra tijdens het douchen, tijdens koken en bij het gebruik van een condenswasdroger
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belangrijkste tip: ventileren, ventileren, ventileren. Gewoon altijd een raam open hebben staan.

Daarnaast kan je een condensator kopen, die haalt het water uit de lucht.

Een bakje met koffiebonen neerzetten zou een huis, tuin en keukenmiddel zijn maar werkte niet bij mij. Echt, de enige goedkope oplossing was ventileren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koffiebonen werken niet maar gemalen koffie wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of gewoon keukenzout.
Probeer er eerst achter te komen waar het vocht vandaan komt en of je daar iets aan kunt veranderen.
Verders ontstaat te hoge luchtvochtigheid vaak door te zuinig stoken en slechte of helemaal geen isolatie.
Bij onvoldoende isolatie condenseert het vocht op de buitenmuur en krijg je schimmelplekken en je raakt zo niet van het vocht af, als het telkens weer condenseert.
Bijna altijd is dit het geval.
Je kan het er uit stoken, kachel wat hoger en ramen open, even door laten tochten, wel iedere dag doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 we hadden vroeger een zgn zondagse kamer waar alleen zondags de haard aanging,en door het weinig stoken er veel vocht bleef hangen.
Natte plekken in de hoeken,duidelijk herkenbaar antwoord.
Inderdaad veel ventileren en als het nodig is een vochtvreter. TIP; de goedkoopste vochtvreter is nog altijd een bakje keukenzout, vol laten zuigen, buiten laten drogen en steeds opnieuw te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ventileren en blijven stoken, niet 's nachts de kachel uit maar rond de 13, 14, 15 graden houden. Op die manier wordt het 's nachts niet klam en hoef je dat er 's morgens ook niet meer uit te stoken. Zorg voor goede afvoer op je droger en een goede afzuigkap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een luchtontvochtiger kopen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afhankelijk van de binnen- en buitentemperatuur voelt een mens zich behaaglijk bij een bepaalde relatieve luchtvochtigheid. 40% tot 70% is de aanbevolen. Dus die 60 to 80 procent, valt eigenlijk nog mee, ik denk dat je met heel kleine ingreep het vochtpercentage kunt verlagen, Je hebt genoeg tips gehad, misschien ten overvloede nog maals.

Tips om vocht in huis te voorkomen:

Was buiten drogen, dat vermindert de hoeveelheid vocht in huis met enkele liters
Roosters van afzuigkap en ventilatiekanalen regelmatig schoonmaken
Geen open geiser in de keuken, maar de rookgassen naar buiten afvoeren. Beter is het om een gesloten toestel aan te schaffen.
Als 'je vaak afwezig bent en daardoor een relatief koud huis heeft, regelmatig toch een beetje stoken.

Veel voorkomende oorzaken van vocht in huis zijn:
Niet goed functionerende ventilatievoorzieningen
Optrekkend vocht uit de kruipruimte
Regendoorslag of lekkages
Condensatie van woonvocht op koude plekken
Onvoldoende ventileren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt verschillende vochtproblemen, ik weet niet welke bij jou aan de orde zijn.
Optrekkend vocht,
doorslaand vocht,
condens,
hoog grondwaterpeil.

Lees het stukje zelf maar en kijk of je er wat aan hebt, de beste oplossing zit vaak in het verhelpen van de oorzaak.

http://www.perfectbouw.nl/Kennisbank/vocht.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere dag moet je minstens je ramen zo een 20 minuten open zetten. Dan hou je een optimale luchtvochtigheid.
Echter, als dat niet helpt dan heb je misschien ergens lekkage?