wij hebben een elandvacht / -huid. hij is prachtig maar verhaart continu. iemand een idee hoe dit tegen te gaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
19K

Het beste antwoord

Dit is helaas niet heel goed te voorkomen. Elandhuiden hebben dit veel vaker dan andere vachten, bijv. vos, ree of schaap. Ik denk zelf dat dit komt door de manier van looien. Bij ekologisch gelooide huiden wordt de huid namelijk minder beschadigd dan bij chemisch looien.
Dat de haren loslaten komt omdat de vetlaag in de huid die de haren bijeenhoudt is opgedroogd.
Wat je eventueel nog kan proberen is de vacht (aan de huidzijde) meerdere malen heel goed invetten. Het beste kan dit met blank schoenvet van Rapide, die is vrij zuiver. Hier behandelen wij ook verschillende soorten huiden mee die opgedroogd zijn.
Succes met je vacht!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niets tegen te doen. De meeste huiden met vacht zijn bedoeld om tegen een muur te hangen. Wij hebben een rendiervacht en die viel verschrikkelijk uit. Zat aan de achterkant een etiketje: ophangen, niet geschikt als vloer/bankkleed! Uiteindelijk een keer geborsteld en gezogen en toen tegen de muur gespijkerd en daar valt het mee met de haaruitval. Alles heeft te maken met de manier van looien en die is niet gericht op slijtage en gebruik, zal ik maar zeggen. Op de grond of op de bank is jammer genoeg geen echte optie. De enige huiden die echt uitvallen zijn bij de Ikea te koop en daar hoef je dus niet de halve wereld voor rond te reizen.....