Hoe kan het dat mijn matras vochtig aanvoelt, terwijl ik altijd (overdag en snachts) de deur open heb staan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
2.9K

Het beste antwoord

Bij het in slaap vallen is er sprake van een daling van de lichaamstemperatuur. Hiervoor geeft het lichaam vocht af in de vorm van transpiratie.

Maar er kunnen ook andere oorzaken voor transpireren tijden slapen zijn. Denk hierbij aan:
- Nachtkleding van synthetische stof
- Alcohol, kruidig eten (stof capsaicin uit oa chillipeper) en medicatie (de pil, aspirine, paracetamol, prednison, insuline)
- Angst en stress
- Hormonale schommelingen
- Onderliggende ziekte

Indien een matras regelmatig nat wordt van het nachtzweten, kunnen mijten en schimmels zich naar hartenlust vermenigvuldigen. Er zijn speciale hoezen op de markt om te voorkomen dat het zweet tot in een matras door kan dringen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet regelmatig het matras luchten,haal 2x per week alles van je bed,en zet het matras e.v.t. overeind.
Veel meer kan je er niet aan doen,je transpireerd nu een maal s,nacht daar is weinig aan te veranderen.
Je kan op je matras wel een extra molton hoes leggen,die zijn in bedden zaken te koop,vraag daar is naar.
burgos
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn matras is niet te tillen, ik laat gewoon overdag mijn bed open liggen, dus dekbed smal opgevouwen op het voeteneind, dan lucht het ook prima. 1 Keer in de maand draai ik het samen met mijn zoon zowel in de lengte als in de breedte om. Ik denk dat er velen zijn met zware matrassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een schapenvacht op je matras onder je hoeslaken schijnt heel goed te werken
Ieder mens transpireert tijdens het slapen, daar is niks tegen te doen.
Het type matras is wel belangrijk. Er zijn goed vochtregulerende matrassen en slecht vochtregulerende matrassen, een latex matras bijvoorbeeld heeft helemaal geen ventilatie terwijl een pocketvering matras op een spiraalbodem een veel betere ventilatie heeft.
Er zijn wel speciale hoezen te koop die er voor zorgen dat het matras niet vochtig word maar dat betekent ook dat het vocht niet weg kan. Een goed ventilerend matras voert het vocht af en dat zorgt er weer voor dat je fris wakker word.
Ook zijn er hoeslakens en dekbedovertrekken te koop van het merk outlast, met een door NASA ontwikkelde climate control die transpiratie en oververhitting tijdens het slapen verminderen.