Welke afmeting kant-en-klare gordijnen moet ik kopen als ik een enkele plooi erin wil maken voor een raam van 2,37 meter?

Ik wil 2 kant-en-klare gordijnen kopen, en daarin een enkele plooi in maken. Mijn raam is 2,37 meter breed. Welke afmeting (breedte) moet ik minimaal kopen?

10 jaar geleden
in: Interieur
2.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je precies met één enkele plooi? Een gordijn heeft toch plooien over de gehele breedte?
naamlooss
10 jaar geleden
Kant-en-klare gordijnen hebben geen plooien, die moet je met haken er zelf in maken
naamlooss
10 jaar geleden
In de gehele breedte hebben gordijnen wel plooibanden. In de plooiband maak je dus enkele plooien (1 vouw)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat begrijp ik want ik maak ze zelf,maar ik vroeg het omdat je het hebt over één plooi. Je moet de breedte van je raam dubbel nemen en dan heb je genoeg stof om te plooien.
naamlooss
10 jaar geleden
Dank je

Het beste antwoord

Uit de bron: Gemeten breedte x 1,9 + 25cm per gordijn

Bij kamerhoge stof ben je met bovenstaande berekening klaar, maar is het banenstof van 140cm breed? Dan dien je de uitkomst van bovenstaande berekening te delen door de breedte van de banenstof. In dit geval delen door 140cm.
Het resultaat is het aantal banen. Dit rond je naar boven af op hele banen. Vervolgens vermenigvuldig je met de hoogte +30cm voor de bovenkant en onderzoom van het gordijn.

Rekenvoorbeeld
Gemeten breedte: 250cm
Gemeten hoogte: 270cm
Stof: banenstof 140cm breed.
We kiezen een enkele plooi. Dus:
Breedte 250 x 1,9 = 475 + 25cm = 500
500 / 140 stofbreedte = 3,57
Afgerond naar boven = 4 banen
4 banen x hoogte 270 + 30 = 1200 cm
totaal dus 12 meter stof nodig!

In jouw voorbeeld: 237 breed, hoogte heb je niet opgegeven.
Stofbreedte heb je niet opgegeven maar je hebt het over kant en klaar gordijnen en die zijn vast lang genoeg.

237 x 1,9 = 450,3 + 50 voor twee gordijnen: 500 cm voor twee en 250 per gordijn.