Kan ik aardbeien binnen laten groeien, en is de plant dat het hele jaar door productief?

De plant zou op een lichte plek komen, met 1 a 2 uur ochtendzon. Kan de plant het hele jaar door groeien en bloeien en vruchten geven? En kan dat ook binnen? Stel dat ik hem in een kas zou hebben waar het netjes 20 graden blijft, bloeiten groeit hij dan door?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
26K

Het beste antwoord

Er zijn aardbeien ,de gewone soorten ,die maar een keer per jaar in het voorjaar vruchten geven, ook in de kas.

Er zijn soorten die vanaf het voorjaar, tot aan het najaar vruchten geven, ( doorbloeiers ) in de kas wat weken langer.
Er zijn soorten die aan de oude plant en aan de nieuwe uitlopers het zelfde jaar vruchten geven, vanaf het voorjaar tot ver in november, in de kas langer.
Alle soorten moeten een rustperioden hebben waarin het kouder is en de plant niet groeit. Ook in een kas.
Door de planten een temperatuurs behandeling te geven, dus een kunstmatige rustperiode, kan de kweker deze planten alle tijden van het jaar weer laten groeien en vrucht geven, dus ook in de winter in een kas.
Planten die in huis staan hebben te weinig licht.
In een kas hebben ze licht van alle kanten maar vooral van boven, dat missen ze in huis, dus dat gaat niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
weet je ook waarom de plant een rustperiode nodig heeft? Het licht komt bij mij wel van boven, maar misschien niet genoeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle planten hebben een cyclus, van rust, groei, bloeien, vrucht- zaad geven een weer rust.
Pas tijdens de rustperiode, vormen zich binnen in de plant weer nieuwe bloemknoppen.
Sommige planten moeten een koude perioden hebben om weer bloemen te gaan vormen, sommige juist een warm of een droge, al naar gelang de soort.
Binnen in huis, zal het licht altijd maar van een kant komen, of je moet een erker hebben, dat is een stuk gunstiger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een groot dakraam, dus dan komt het licht voornamelijk van boven. Dat is inderdaad minder gunstig, hartelijk bedankt voor je antwoord en reacties. Weet je ook of vrouwenmantel binnen te houden is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk kan je geen enkele tuinplant binnen zetten, ze zullen niet meteen dood gaan. of zo, maar binnen hebben ze geen regen, geen frisse lucht, geen hoge luchtvochtigheid.
Er zijn zeer veel soorten kamerplanten waarbij dit wel kan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jammer, want ik kan er buiten zo van genieten dat ik het binnen ook wil hebben. Het lijkt met een vlierbes wel redelijk te gaan, evenals een varen die ik uit de tuin heb gehaald. Volgens mij zijn bijna alle planten binnen terminaal :( maar niettemin is het leuk om nieuwe dingen te proberen! hartelijk dank voor je zorgvuldigheid in antwoorden en reageren!

Andere antwoorden (1)

Je kunt een aarbeienplant wel binnen houden, ze zijn in zekere zin zelffertiel, maar het beste resultaat krijg je door kruisbestuiving en daar heb toch bijen voor nodig. In de gemiddelde fruitkas zul je dan ook altijd een bijenkas tegenkomen. Daarom zou ik er niet voor kiezen, bij een fruitteler in de kas krijgt het plantje heel veel licht, van alle kanten en wordt er iedere dag water (met voedingsstoffen) gegeven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het hele jaar door productief is hij ook niet. Aardbeien zijn seizoensvruchten de van nature voorkomen in de maanden in mei, juni en juli en dan had je vaak omstreeks september nog de herfstaardbei, maar dat was afhankelijk van het ras.
Fruitelers produceren nu aardbeien vanaf medio april tot de kerst, maar dat is heel hard werken en nooit bij een en dezelfde plant.