Hoe noem je zo'n 'tafeltje' als je een toespraak houdt? (zie foto)

Je kent het wel... zo'n tafeltje waarachter je staat als je een toespraak moet houden. Hoe heet dat? Zie de foto.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
8.9K

Het beste antwoord

Dat noemt men met een chique woord een spreekgestoelte of een katheder. (let op: met een D in plaats van met een T ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een lessenaar of lezenaar.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of een spreekgestoelte
Een pupiter
Robby
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat is het Vlaamse woord voor lessenaar. Afgeleid van het Franse pupitre.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet nu niet of u Belg of Nederlander bent, want het afgebeelde object word in vlaanderen "pupiter" gebruikt, als ABN woord gebruikt.
Of is het vlaamse ABN geen Nederlands.
Pupiter wordt bv gebruikt in een orkest om de plaats van de chef van een instrumentengroep binnen een orkest aan te duiden.
Ook de dirigent staat achter een pupiter, zoals ook de muzikanten.
Als we het gaan hebben over de verfransing van de Nederlandse taal kan ik u wel een paar voorbeelden geven van woorden uit Nederland.
Rotonde (rondpunt), Jus D'orange maar ook Jus d'orange de pomme,
envelop, en in het wapenschild van "je maintiendrai"
Amadea
11 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: ik heb geen negatieve duim geplaatst, en mijn opmerking was niet bedoeld als kritiek maar alleen ter verduidelijking. Ik ben Nederlandse en speel in een orkest, maar onze dirigent heeft het woord pupiter nog nooit gebruikt. Hij heeft het altijd over lessenaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen probleem daarvoor dienen de reactie, kan het alleen maar duidelijker maken.
Het Nederlands van Belgie en dat van Nederland verschilt enorm. Ik werk nu in Nederland en sta nog altijd verbaast van het verschil.
Bv als iik een briefomslag vraag (nederlands kan het niet) verstaan ze mij in Nederland niet. Ik moet vragen een envelop (franser kan het niet).
In Belgie gebruiken wij ook een lessenaar maar dan voor de tafels die ze in een klaslokaal gebruiken.
Waar de dirigent, en de muzikanten hun bladmuziek opleggen is een pupiter in Belgie.
misschien 'n desk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lessenaar (school) of Kansel (kerk) ;)