Als ik op mijn werk 1 plantje op mijn buro heb gezet (lepelplant) zal dit effect hebben op de lucht kwaliteit ? Of heb ik er dan meer nodig ?

We zitten in een redelijk ruime kamer met 10 man, nou weet ik dat 1 plant niet genoeg is om de hele ruimte van frisse lucht te voorzien, maar, is het wel genoeg om mij alleen ervan te voorzien of heb ik dan meer plantjes nodig op mijn buro ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
liveisgreat
11 jaar geleden
planten lossen niet alles op natuurlijk : geregeld verluchten is daarom veel belangrijker dan massa plantjes zetten. let hierbij op dat je op een goede manier lucht : bij koude temperaturen moet je de vensters helemaal open zetten en tegen elkaar op, zodat er tocht ontstaat. dan is ongeveer een kwartier luchten per dag super voor een frisse lucht.
aan de andere kant : een plantje geeft een leuk gevoel, en dat is ook mooi meegenomen.... Klimop is een goede keuze naar verluidt voor burelen met pc, omdat het stralingen zou neutraliseren.

Antwoorden (2)

Het enige effect dat een plant, buiten de 'sfeer' heeft is dat hij CO2 opneemt, en zuurstof af geeft. Sommige planten verspreiden ook een aangename geur.

Een plant neemt de CO2 via de bladeren op. De C (koolstof) gebruikt hij/zij voor de groei. De O2 (zuurstof) geeft hij weer af.
Groei = nieuwe blaadjes / wortels + vervangen oude blaadjes e.d..
Die oude blaadjes verteren weer en geven daarmee 'CO2' af. Dus netto is alleen de groei van je plantje 'winst' voor jouw luchtkwaliteit.

Stel je even voor hoeveel jouw lepelplantje groeit op een dag. Hoeveel 'C' die dus op neemt. Dan heb je ook een idee hoeveel 'O2' die af geeft.

Stel je dan even voor hoeveel CO2 er in je kamer zit en hoeveel CO2 die 10 mensen produceren in de 8 uur dat ze er zijn. Warmbloedig dus inefficiënt. Alle koolstof (C) uit die broodjes kroketten wordt omgezet in CO2.

Nu hebt je een beeld van hoe lang jouw plantje moet groeien om al die CO2 op te eten, of hoeveel plantjes je nodig hebt om dat in één dag te doen.

Mijn suggestie... zet een raampje open.....

n.b. Ik heb heeeel veeel planten rond mijn bureau staan. Die markeren 'mijn' werkplek en ik vind het fijn om ze bij me te hebben enzo. Echter 5 zwetende mannen (w.o. ondergetekende) zijn onmogelijk te compenseren met minder dan een klein oerwoud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zult heel veel planten nodig hebben voor merkbaar effect. Kortom, reken niet op enige luchtverbetering met je ene plantje. Toch heeft een plant invloed op de mens, mensen voelen zich prettiger met plantaardig groen om zich heen. Zet dus rustig nog twee kleine plantjes ( als ze zon krijgen tenminste) op je bureau en geniet. Maar die extra frisse lucht, niets zo goed als een wandelingetje tussen de middag.