Wat is een goedkoop alternatief voor de geurzakjes die je bij bijv De Tuinen koopt?

Ik koop weleens van die geurzakjes bij De Tuinen. Duur spul. Is er een manier om dit zelf te maken? Vanille, gedroogde lavendel etc

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
8.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ze inderdaad zelf maken zoals in de antwoorden te lezen,maar Action heeft ze ook en stukken goedkoper.

Het beste antwoord

Ja, dat kan prima. Wij maakten ze op de basisschool regelmatig voor moederdag :-).

Welke kruiden gebruikt u:

Er zijn vele mogelijkheden tot het gebruiken van kruiden, u kunt naar eigen smaak kruiden mengen, of het bij een enkele geur houden. Het is uw zakje, en uw neus! Eerst de kruiden goed laten drogen, daarna fijnwrijven en in het zakje doen. Het zakje niet helemaal vol doen. Als u een sterkere geur wilt bereiken kunt u er een druppel van uw favoriete etherische olie in doen.

Hier volgt een uitleg van de meest gebruikte kruiden:

Om de slaap te bevorderen en om te ontspannen kunt u gebruik maken van:

Citroenmelisse, Lindebloesem, Basilicum, Valeriaan, Lavendel, Jasmijn en Kamille.

Om insecten te weren kunt u het volgende gebruiken:

Citroenkruid, Lavendel, Salie, Munt, Kamille en Rozemarijn.

Voor een frisse linnenkast gebruikt u:

Lavendel, Kamille en Rozenbloemblaadjes

Het zakje zelf

Het beste is een fijn geweven stof te nemen voor het zakje. Enkele voorbeelden hiervan zijn, linnen, katoen, organza en zijde. Neem lapjes stof van ongeveer 15cm bij 15cm. Vouw de stof dubbel, naai twee van de open zijden dicht. Vul het zakje met de door u gekozen kruiden en naai het zakje dicht. Voila!

Specifieke zakjes tegen kwaaltjes:

Tegen spanning en hoofdpijn: Lavendel, Basilicum, Pepermunt en Kamille.

Tegen angst en nachtmerries: Lavendel, Hop, Kamille, Pepermunt en Lievevrouwebedstro.

Tegen verkoudheid: Pepermunt, Tijm, Kaneel, Laurier en Lavendel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou ik gewoon een oud laken kunnen nemen om het zakje te maken?
En het belangrijkste: hoe kom ik aan die (gedroogde) kruiden? De markt ofzo? Ik heb het nog nooit gezien, maar ook nog nooit specifiek naar gekeken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij gebruikten een katoenen zakdoek, weet niet of een laken dun genoeg is.
Op de markt is een goede optie, mogelijk ook de toko?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor soort kraam verkoopt het? Heb het nog nooit gezocht en dus nog nooit gezien...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bloemenkraam:
Lavendel, kamille, rozen, jasmijn Supermarkt:
Kruiden Bij een Turkse / Marokkaanse kraam hebben ze vaak bijzondere kruiden.

Andere antwoorden (2)

Als je toevallig een lavendelplant hebt staan (, of je koopt er een.) Wacht je eerst tot de plant bloeit. Kort na de bloei als de bloempjes gaan drogen rits je de gedroogde knopjes van de takjes. Dit stop je in een buideltje of in een envelopje van gerecycled papier. En je hebt je geurzakje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maak een hartje van dun stofje en vul ze met Lavendelbloemkopjes Rozen blaadjes Viooltjes
Jasmijn Seringen of Kaneelstokjes met kruidnagels Maar ook potpourri ruikt erg lekker of leg er stukjes zeep in ,gewoon die je overhoud en de luchtjes die lekker vindt en eventueel wat etherische olie er bij druppelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeep vind ik niet sterk genoeg. Of te zepig. Waar vind ik die bloemkopjes/blaadjes? En niet verpakte potpourri?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
drogen kan je zelf doen van geurende bloemen Droog de rozenblaadjes in een warme oven op maximum 40°C met het deurtje op een kier om het vocht te laten ontsnappen. Je kan ze ook zonder oven drogen. Gebruik dan een schoenendoos waarin je een vel keukenpapier legt. Nadat je de rozenblaadjes hierover hebt uitgespreid, leg je er een dunne (keuken)handdoek op. Zo blijft de rozenkleur beter behouden, omdat de blaadjes in het donker en stofvrij drogen. Plaats de schoenendoos op een warme plaats, naast de verwarming bijvoorbeeld.maar je kan ook een bos bloemen onderste boven hangen en als het droog is voorzichtig de knoppen/bloemen er af halen ik doe dat aan mijn trapgat omdat de warmte naar boven gaat.zijn ze niet sterk ruikend doe wat rozen druppels van etherische olie er over en tijdens het drogen ruikt je huis heerlijk, of van de bloemen die je gebruikt de olie vind je bij blokker en action