Waarom geeft een spaarlamp, ook een softone of warm white lamp, toch altijd zo'n lelijk licht in een uplighter staanlamp?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind je? Ik vind van niet.

Het beste antwoord

Het spectrum van een spaarlamp is minder gelijkmatig dan dat van een gloei- of halogeenlamp.
Gloeilampen geven veel rood licht, dat van halogeen is witter maar in het spectrum van spaarlampen zitten deuken. Bij warm wit is er wel meer rood dan bij een gewone spaarlamp, maar tussen het rood en het blauw zit meestal een diep dal (geel en groen). Het ene merk presteert wel beter dan het andere.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat we ons hele leven alleen maar het gloeilampenlicht kennen en niet beter weten.
Bij de nieuwe ledlampen, zijn er nieuwe kleuren die erg dicht bij de kleur van de gloeilampen komen.
Die ledlampen zijn nog zuiniger dan de spaarlampen.