Ja, door kortsluiting zal het brandbaar gedeelte even branden en dan uitdoven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was een academische vraag en het antwoord paste hier het best.

Andere antwoorden (8)

Ja, dat kan, net zoals je TV of magnetron in brand kunnen raken.

Over het algemeen gaat zo'n brand wel ten koste van de koelende werking van de ijskast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
LOL, dat zou ik zeggen ja. Want vuur is warm.
alles wat op stroom werkt kan in principe kortsluiting ( brand) veroorzaken
14 jaar geleden
Nee een kast gemaakt van ijs zal smelten bij hitte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Scherp. +1
Ja hoor, kan oververhit raken of door kortsluiting in brand vliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ijskast was vroeger vaak een houten kast, waarin m.b.v. broden ijs voedsel werd gekoeld en hout is brandbaar.
Een koelkast is van metaal en kunststof en bevat een elektrisch circuit wat door kortsluiting erg heet kan worden; de koelkast zelf zal niet zo gemakkelijk branden, maar op de achterkant afgezet vet kan wel in brand vliegen; dus ook hier ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan niet want een ijskast is een kast met brokken ijs er in en is nog een oude benaming van vroeger.
Als je een koelkast bedoelt, dan kan dat zeker, omdat er in het electrische gedeelte oververhitting kan plaats vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja! Daar is weer dat verschil in woordkeuze tussen het noorden en het zuiden. In Vlaanderen wordt "ijskast" nog dagelijks als het juiste woord gebruikt.
Als we over "ijssalon" horen praten, dan vinden we dit ook een beetje vreemd maar denken niet dadelijk aan een salon gemaakt uit brokken ijs. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook in het noorden spreken ze nog vaak van ijskast, maar het zal zeker van streek tot streek nog verschillen.
Een ijskast kan wel degelijk in brand vliegen. Geldt ook voor ander witgoed, zoals wasmachine en droger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dit kan, alles wat op electriciteit werkt, kan in principe in brand vliegen