Kan ik mijn aanbetaling terugkrijgen en van de koop afzien?

Ongeveer 2 maand geleden heb ik een kast gekocht die op bestelling gemaakt ging worden. Ik heb een aanbetaling gedaan van 50% en de levertijd zou ongeveer 9 weken zijn (ongeveer nu). Intussen is mijn financiele situatie verslechterd, ik wil die kast niet meer. Ik heb de verkoper een mail gestuurd en mijn situatie uitgelegd en gezegd dat ik mijn aanbetaling terug wil. Nu kreeg ik een mail terug dat dat niet kan, en ik krijg mijn aanbetaling niet terug. Dit schijn wettelijk zo te zijn? Ook geeft hij aan dat de kast naar mijn persoonlijke wensen is gemaakt (dat klopt enigszins, ik wilde een bewerking op de deurtjes en andere handvaten erop) en ik zo ie zo niet onder de koop uit kan. Is dit wel zo? Ik heb de kast nog niet geleverd gekregen dus kan ik toch van de koop afzien? Graag jullie visie en advies!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
1.3K

Antwoorden (3)

De verkoper staat in zijn recht. Producten die op verzoek aangepast of gemaakt worden, kan je niet zomaar annuleren. Er is een overeenkomst en die kan niet teruggedraaid worden zonder een goede reden. Een verslechterde financiële situatie komt voor je eigen risico en dus heb je geen geldige reden om de koop te ontbinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jammer te horen van je verslechterde financiële situatie.

Helaas staat er in de wet (atikel BW6:230P):
De consument heeft geen recht van ontbinding bij:

f. een consumentenkoop betreffende:

1°.de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde zaken, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn

Dit betekend dus dat de kast niet "geprefabriceerd" is en apart gemaakt moet worden (ook al is het niet speciaal op maat gemaakt). U bent dus aansprakelijk voor de volledige som.

Misschien kan u een regeling treffen met de verkoper (afbetalingsregeling of zo)?

Ik hoop dat u hiermee voldoende bent geholpen.
9 jaar geleden
Castle
9 jaar geleden
Officieel bent u aansprakelijk maar als de verkoper welwillend is dan gebeurt dat uit zijn coulance. Probeer met de verkoper te praten. Misschien ziet hij van de koop af of tegen een vergoeding. Anders misschien een betalingsregeling treffen. De verkoper zal in ieder geval niet met de kast willen blijven zitten. Hij kan u verplichten tot betaling en desnoods overgaan tot een incasso. Het lijkt me niet verstandig om de rest niet te betalen en dan maar wachten totdat de verkoper moet reageren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@sjappie5, De verkoper mag eisen dat de betaling drie dagen vóór de levering op hub rekening is bijgeschreven.
Waarschijnlijk heeft u de factuur waarop de aanbetaling staat, getekend.
De verkoper heeft geld en tijd ingestoken om een kast naar jou wensen te voorzien. In de wet is het dan zo geregeld dat je hier dan niet onder uitkomt omdat anders bedrijven te veel verlies zullen draaien.