Wat is het verschil tussen een warm witte en koel witte ledstrip?

Ik ben me aan het orienteren op sfeerverlichting in mijn huis en wil hier graag ledstrips voor gebruiken. Nu zie ik vaak dat zowel warm witte als koel witte ledstrips worden aangeboden, maar wat is nu precies het verschil?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
1.7K

Het beste antwoord

Het verschil zit hem in de kleurtemperatuur van het licht. Kleurtemperatuur van licht wordt gemeten in Kelvin. Warm licht is licht met een temperatuur van tussen de 2800 en 3000 Kelvin en naarmate deze waarde stijgt, wordt het (licht-)blauwer van kleur. Vaak worden hiervoor ledstrips gebruikt van ongeveer 6500 Kelvin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Warm wit, is wat gelig, wit is nagenoeg spierwit.

Toegevoegd na 12 minuten:
Koelwit, ziet er op de afbeelding wat lichtblauw uit. 2 4 6 van bovenaf De warm witte zijn er weer in nuances licht (1 en 5 van bovenaf ) tot wat donkerder geel. (De middelste.)
Plaatje bij antwoord
9 jaar geleden
Warm wit is de kleur die het dichtste bij de kleur komt van de oude gloeilamp.
Dus eigenlijk is die kleur geelachtig. ( kaarslicht kleur)
In het begin was led verlichting voornamelijk blauw achtig licht, daar is de naam koel-wit voor gekomen. ( blauw staat voor koel)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen al het woord 'sfeerverlichting' geeft aan dat jij warm-witte leds wilt.

Witte leds zijn vergelijkbaar met TL-licht. Dat geeft ook sfeer, maar niet een sfeer die je in je huis wilt. Denk aan ijskoud, met een blauwe tint.

Warm-witte leds lijken meer op het licht van gloeilampen. Dat zijn de leds als je naar sfeerverlichting zoekt.