Wooncorporatie verantwoordelijk stellen voor voortijdige verwijdering van de vloerbedekking?

Ik heb een huurhuis aangeboden gekregen van een wooncorporatie en ik ben op de dag zelf meteen gaan kijken. De vorige bewoonster had net die ochtend haar laminaatvloer verwijderd omdat één van de medewerkers van de wooncorporatie dit als eis had gesteld. Zij heeft nog gezegd dat misschien de volgende bewoner, ik dus, de vloer etc. wil overnemen maar dat werd afgewimpeld. Nu krijg ik extra kosten om een vloer te laten leggen. Ik heb er over gebeld en een andere medewerkster vond het ook vreemd dat deze eis zo vroeg was gesteld.
Kan ik hiervoor de wooncorporatie verantwoordelijk voor stellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
1.8K

Het beste antwoord

In principe moet de bewoner een gehuurd pand verlaten zodanig dat de situatie was toen zij er jaren geleden introkken.
Meestal is het een kale vloer, zonder vloerbedekking of laminaat en dus moet de laminaat eruit.

Nu gaf u aan eigenlijk graag de laminaat te behouden, maar daar kan geen rekening mee gehouden worden, meer zie je bij onderstaande link. Soortgelijke vraag is al eens gesteld en antwoord op gegeven

De huurder is niet bevoegd veranderingen aan het gehuurde aan te brengen, tenzij de verhuurder hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven (art. 7:215 lid 1 BW) en bij het einde van de huurovereenkomst zonder “noemenswaardige kosten kunnen worden verwijderd” (art. 7:215 lid 1 BW). Het gaat hierbij om (zeer) geringe veranderingen zoals het aanbrengen van een zonnescherm, gordijnrails, luxaflex, buitenverlichting, badkamerkastjes enzovoort. Zulke veranderingen kunnen dus zonder voorafgaande toestemming van de verhuurder worden aangebracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verantwoordelijk stellen kan niet, je kan ze er wel op aanspreken om een het gezond verstand te gebruiken. Je weet echter niet hoe die vloer eruitzag en of het op de juiste manier gelegd was. Stel: je had het overgenomen, en de boel was gaan bollen of krimpen of ...... Wat had je dan gedaan wie was er dan weer verantwoordelijk hiervoor? Deze problemen wil de woningbouw corp. natuurlijk ook weer voorkomen. Maar het kan anders .....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vorige bewoner heeft de huur opgezegd en moet de woning leeg en in oude staat opleveren op de datum van einde huurperiode dus de opzeg datum. De woningbouw vereniging kan daarvoor niet verantwoordelijk worden gesteld omdat dat gewoon een normale procedure is. Als ze geen nieuwe bewoner hebben en ze accepteren een huis met van alles en nog wat er in dan kan de volgende huurder eisen dat dat er uitgehaald wordt.