Is het mogelijk een fauteuil zelf opnieuw te stofferen?

Wij hebben 2 kinderfauteuils (lijken op het plaatje) maar nu zijn we onze inrichting aan het veranderen en hebben we nieuwe banken gekocht. We zouden het dus erg leuk vinden om de 2 kinderfauteuils in een nieuw jasje te steken. Weet iemand of het mogelijk is om het zelf opnieuw te stofferen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
2.2K

Antwoorden (5)

Ik denk dat het duurder is om een kinderfauteuil te laten stofferen dan een nieuwe in de juiste kleur te kopen. Tegenwoordig zijn kinderfauteuils erg goedkoop en in allerlei kleuren te koop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan wel maar ligt er erg aan hoe de huidige stof is vastgemaakt en wat je wilt. Je kunt soms de bestaande stof verwijderen en de nieuwe stof weer vastmaken met kliknagels of met nietjes (tacker).
Als je maar een goede bodem/wand hebt waar dit in hecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kun je makkelijk zelf doen.

Hier vindt u tips van een professionele meubelstoffeerder.

Als u een stoel of bank wilt herstofferen houd dan met de volgende punten rekening:

Maak een duidelijke foto van de stoel. U zult merken dat, als u de stoel helemaal kaal gemaakt hebt, sommige dingen toch niet zo logisch zijn als u dacht. Dan is het prettig als u het even na kan kijken.
Maak de oude stoffering zodanig los dat u de oude stof als mal kunt gebruiken voor de nieuwe stof.
Bij stikwerk moet u er rekening mee houden dat stof diagonaal altijd veel rek heeft. In zulke gevallen is het verstandig om wat meer merktekens te zetten, zodat u later de stof weer makkelijk in elkaar stikt.
Als de stof erg vervormd is, dan helpt het als u de stof even met veel stoom strijkt. Let er daarbij op, dat de schering en de inslag van de stof haaks op elkaar staan en vooral dat ze recht lopen.
Als u gaat knippen, let er dan bij de rechte stukken op, dat u "op de draad" knipt. Dat wil zeggen tussen twee schering- of inslagdraden in. U weet dan zeker dat u recht knipt.
Als u weer gaat stofferen, zorg er dan voor dat het schuim altijd afgedekt is. Dat kan zijn met dacron, tricot of stoffeerkatoen, als er maar een laagje tussen de stof en het schuim zit. Het werkt gemakkelijker en het is beter voor de stof.
Als u gaat vastnieten, zorg dan dat de spanning gelijkmatig over de stof verdeeld wordt.
De draad van de stof (de schering of de inslag) kunt u goed gebruiken om te kijken of u wel recht werkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.stoffeerderswinkel.nl/stofferen_tips.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
TOP! ik denk dat het hiermee misschien wel gaat lukken!
Ik heb zelf een tijdje terug ook voor de eerste keer zonder een cursus te volgen. Het gaat best goed, je moet bij jet afhalen van de stof goed kijken hoe alles in elkaar zit en alles in omgekeerde volgorde er weer op doen. De oude stof kun je gebruiken als mal voor de nieuwe stof. Zorg wel dat je een makkelijk apparaatje hebt op de nietjes eruit te halen, een nietpistool en een naaimachine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij zo'n vierkant model is het heel gemakkelijk om er een leuke passende hoes voor te maken.

Bij de IKEA bijvoorbeeld, zijn er veel banken en leunstoelen die er in de basis eender uitzien als deze stoeltjes en die tot slot pas klaar zijn als er een hoes naar keuze overheen wordt getrokken.

Een goed passende hoes is makkelijk te maken als je een beetje wiskundig inzicht hebt. Het voordeel is, dat je de oude stof er niet hoeft af te halen en je kan het dan ook nog een keertje wassen.

Ikzelf heb dit diverse keren gedaan voor studentenmeubelen. Oude bank of stoel op de kop getikt en er een nieuwe hoes overheen gemaakt.
Bij dit model is het een eitje.

Je maakt het jezelf nog iets makkelijker als je rekbare stof koopt, maar dat is niet noodzakelijk.
Ivana