Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Onze buren hadden asbest in hun huis of zo. Wat houd dit in ?

De laatste tijd hoor ik ook dat het in Utrecht is gevonden. (Kanaleneiland.) Maar, wat is dat? En: Is het gevaarlijk?
Ik woon zelf in Nijmegen en heb er best veel over gehoord, zelfs bij onze buren!

BTW:

Buren = niet gelijk naast ons, paar straten verder op.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
886

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het zijn verschillende mineralen in vezels. Het is ontzettend gevaarlijk. Vroeger werd asbest veel gebruikt om huizen te bouwen, vooral oude panden hebben asbest in muren of dakplaten. Bij het inademen kun je kanker krijgen. Asbest mag sinds 1993 niet meer worden gebruikt.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid zolang het niet beschadigd wordt en gewoon met rust gelaten wordt in de huizen dan is er niets aan de hand. Als het vakkundig verwijdert wordt omdat het huis moet worden gerenoveerd is er ook niets aan de hand. Asbest is pas gevaarlijk als het in de lucht komt en dan kan het kanker verwekkend zijn.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal.
Het wordt pas gevaarlijk als je het materiaal eruit sloopt en er delen in de lucht komen die je kunt inademen. (ik had vroeger een konijnenhok met een dak van asbest, nooit problemen mee gehad)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding