als je met je ex vriendin een koophuis heeft en zij heeft de woning verlaten en er is nu lekkage moet zij mee betalen aan de onkosten?

ik woon nog in dat huis maar het staat te koop ik heb lekkage in de afvoer van het bad wij zijn hier voor verzekerd maar de verzekering dekt niet alles moet zij nu mee betalen in de onkosten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur

Het beste antwoord

Als je gezamenlijk eigenaar bent van de woning, ben je samen verantwoordelijk voor de kosten. Los van het feit of je ook in dat huis woont of niet.

Het is dan ook gebruikelijk dat bij (echt)scheiding de ene partner de ander uitkoopt voor de overwaarde en een nieuwe hypotheek afsluit, en als dat financieel niet haalbaar is, de woning te koop zet.

Zolang die nog niet verkocht is, ben je voor een deel afhankelijk van onderling gemaakte afspraken (zoals 1 blijft er wonen en betaalt de lasten, terwijl de ander zijn/haar eigen huisvesting regelt.). Dat betekent niet automatisch dat diegene echter ook alle schade en onderhoud moet betalen. En dat kan juridisch best wel ingewikkeld liggen.

Aangezien er vermoedelijk geen sprake is van een officiële echtscheiding met advocaat, heb je niet even iemand om op terug te vallen voor de precieze informatie. Het beste kun je dus alsnog contact opnemen met een advocaat of juridisch loket.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Waar komt die min vandaan? Plus dus.

Andere antwoorden (2)

Als je een samenlevingscontract hebt en zij ook recht heeft op de meer waarde of zij moet ook betalen bij een minder waarde die dus onder de lopende hypotheek is dan moet ze nu ook mee betalen.
12 jaar geleden
Neen.

Zij is geen gebruiker meer van het huis.