Welke plant is geschikt voor mij?

Ik ben op zoek naar een plant voor in mijn woonkamer.
Het probleem is dat ik maar erg weinig (zon)licht heb: het enige raam zit op het noorden (wel een raam over de hele breedte van de muur), en vanwege de inrichting kan de plant niet dichter dan 2.5 meter bij het raam staan.

Nu heb ik me laten vertellen dat eigenlijk alle planten veel licht nodig hebben, maar er zullen vast wel uitzonderingen zijn?

Let op: ik ben niet op zoek naar een vetplantje oid, maar meer naar een soort boompje (qua formaat althans) zoals in de afbeelding.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel speciale lampen te krijgen!!! Kun je bij de plantenwinkel en anders bij een goede dieren speciaal zaak die hebben ze ook wel, als je het uitlegt weten ze wel wat je bedoeld !!! Succes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Varens kunnen ook met weinig licht toe.
Vraag in het tuincentrum naar dit soort planten, er zijn er vast meer dan je denkt.

Het beste antwoord

Planten met donkergroene bladeten hebben minder licht nodig,
Planten met lichtere bladeren hebben veel licht nodig.

Heb jij minder licht in huis, kies dan een plant met donkere bladeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Inderdaad, alle planten moeten veel licht hebben.
Sommige wat minder dan anderen, sommige zon, en anderen juist geen zon.
Maar de situatie die jij noemt, is eigenlijk ongeschikt voor planten, van boven komt er al helemaal geen licht en naar mate de plant hoger is, krijgt de top ook erg weinig licht.
Dus dat wordt voor de plant een langzame dood en dus ieder jaar een nieuwe plant kopen.
De oplossing is een kunstplant, die zijn er ook al groot.
Koop je een dure, dan heb je kwaliteit en kan je het eigenlijk niet zien dat het nep is.
Er zijn tegenwoordig, hele mooie kunstplanten.
Altijd beter dan een zieke , halfdode plant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He, wat jammer, hier was ik al bang voor!
Dan nog maar wat extra orchideetjes voor het raam zetten.
Dankjewel voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja die hebben een prima plek zo op het noorden.
Inderdaad als je weinig licht in de kamer hebt,is het moeilijk een plant goed te houden,toch kom ik regelmatig bij vrienden die hebben ook weinig licht, maar toch mooie planten.Ik weet zo gauw de naam niet,maar als ik jouw was zou ik gewoon even naar een planten zaak gaan.
Die mensen kunnen jou vast wel helpen.
Suc6
burgos
12 jaar geleden
sansevieria, Ficus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aspidistra kan vrijwel zonder licht en is ook nog eens ijzersterk. Ideale plant met mooie grote bladeren.Wel af en toe even schoonspoelen onder de kraan. De hoogte is pakweg 40 centimeter of zo. Plus de pot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn een beetje uit de gratie, omdat de huizen tegenwoordig een stuk lichter zijn en we wat zuiniger zijn geworden met energie, maar in de jaren 70 gebruikte je voor dat soort situaties plantenlampen.

De tijd heeft echter niet stilgestaan, en ook tegenwoordig kun je ze nog krijgen in de spaarlamp-versie ; 15 watt. Daaronder kun je eigenlijk elke plant kwijt die je wilt.

Overigens zijn er tegenwoordig ok geweldige kunstplanten te koop die eigenlijk nauwelijks meer van echt te onderscheiden zijn, behalve dat ze natuurlijk niet veranderen. Als decoratie echter zijn ze prima geschikt.