Hoe heet deze gordijn techniek, en hoe wordt deze gemaakt?

Gordijn hangt naar beneden in stroken met boogjes

Toegevoegd na 3 uur:
Het lukt mij helaas niet om een foto te plaatsen.
Ik bedoel geen ophaal gordijn.
Wat ik bedoel is een gordijn die helemaal onder
de boogjes zitten in verticale banen.
Vaak zie je ze ook op de achtergrond bij het theater.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoek even een foto op internet en zet de link hier neer want dit is wel lastig, het is nu gokken wat jij bedoelt.
liveisgreat
10 jaar geleden
Bedoel je gordijnen die helemaal gegolfd zijn van boven tot onder (geen idee hoe deze heten), of gordijnen die helemaal recht hangen maar onderaan boogjes vormen (dat heet gewoon gordijn met boogjes)? Als ik beter weet wat je juist wil, kan ik je wel een tip geven...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ik vind t toch gewoon heel duidelijk wat er bedoeld word...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerder stond er geen foto vrouwe en moesten we het doen met "Gordijn hangt naar beneden in stroken met boogjes"
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb het idee dat het een soort draperie gordijn is:
http://www.gawest.nl/draperien.html

Antwoorden (2)

Ophaalgordijnen zijn dat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoe ze heten weet ik niet, ik zie in de reacties een link waar ze "plooiwolk" e.d. worden genoemd maar weet niet of het de juiste naam is.
hoe ze gemaakt worden kan ik je wel vertellen. je kan hiervoor meerdere technieken gebruiken :
- een strook (bv. een lint) vaststikken om de bv. 30 cm. op de achterzijde (best in dezelfde kleur uiteraard). dan aan weerszijden plooien (mooi gelijkmatig) en vastspelden. Vastnaaien met de hand en dan onder de machine.
- je kan ipv te plooien ook rimpelen. Dan stik je in het stof bv. om de 50 cm banen met een grote steek (bv. 4). Begin en einde niet vastnaaien, dan kan je met de draad aan de achterzijde rimpelen. Dan vastnaaien aan een strook zoals hierboven vermeld. Stroken uiteraard minder dan 50 cm zodat je golven krijgt.
- je kan een breed lint vastnaaien aan de achterzijde en daar doorheen een smaller lint of een koord trekken (dus dat de koord of het smal lint tussen het breed lint en het stof zit). Dan kan je de koord/smal lint aantrekken tot je de gewenste plooien hebt.
Het laatste is m.i. de gemakkelijkste manier, plus ook nog verstelbaar als je eens van gedachten veranderd of een andere golf wilt. De eerste twee zijn heel secuur werk maar de afwerking is wel fijner dan bij de laatste. En uiteraard kan je in de eerste twee gevallen niets meer veranderen eenmaal alles is genaaid. ...