Ikea heeft een geweldig concept, dat zich met name uit in het feit dat je alles zelf in elkaar moet zetten en vervoeren. Dat scheelt gewoon ontzettend veel op de prijs, zonder dat de kwaliteit er onder lijdt. Daarnaast kopen ze natuurlijk veel dingen heel groot in, en maken ze veel gebruik van jonge , hippe (maar ook nog goedkope) designers.
Verder zijn ze natuurlijk klantentrekkers bij uitstek ; bijna gratis ontbijt, gratis koffie, goedkoop warm eten, korting voor vaste klanten, een maandelijks tijdschrift, de landelijk verspreide catalogus, speciale evenementen om mensen te trekken, een ballenbak om je kinderen te laten spelen, het 'familie-uitje' bij uitstek. Geen enkele andere (goedkope) meubelzaak doet dat.
En ondanks dat ze zo verschrikkelijk commercieel denken, blijven ze toch een sympathiek bedrijf gevonden worden. Ook de benadering van het personeel heeft daar alles mee te maken. Bovendien heb je bij Ikea het idee dat je door echte huisjes loopt waarin echt geleefd wordt, in plaats van steriele, kale JdB-hoekjes die je in chiquere meubelzaken ziet. Dat prikkelt de fantasie, spreekt aan en komt sympathiek over.
Alternatieven zijn er natuurlijk wel ; Kwantum, Leen Bakker, Nova en Roller leveren het zelfde type meubels, al is het assortiment veel kleiner, bij de Blokker ben je niet duurder uit voor je serviesgoed (maar ook weer veel kleiner) , maar voor al die winkels geldt dat Ikea veel meer keus heeft, en veel meer verschillende zaken. Voor elk stukje huis is wel een speciale afdeling. Een echt concurrerend bedrijf op poten zetten is een zaak van jaren en jaren, en de markt is met Ikea redelijk gevuld. Alleen al tegen die merkbekendheid kan een nieuweling nauwelijks meer op. Zoals in Nederland in elk huis wel IETS van Blokker staat (ook zo'n meesterlijk concept), zal er binnen afzienbare tijd ook in elk huis wel iets van Ikea te vinden zijn. En Ikea-design verloochent zich niet ; dat pik je er overal tussenuit. Ze hebben echt een eigen 'smoel', van koekenpan tot wijnrek, van gordijnstof tot toiletborstel, van bloempot tot schemerlamp, alles schreeuwt 'Ikea'.
Sorry, het lijkt net of ik reclame zit te maken voor Ikea, maar ik zal eerlijk toegeven ; met uitzondering van zater- en feestdagen, ben ik best een fan. :bloos: