Kan er een overtrek van 135/140 over een dekbed van 150 van de Ikea?

Ik heb vandaag 2 nieuwe dekbedden gekocht bij de Ikea. Maar tot mijn stomme verbazing verkopen ze haast alleen bij de ikea deze maten overtrek. Nu zat ik te kijken en kwam wel overtrekken van 135/140 tegen. Zou dit passen? Oftewel wie heeft er ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
5.1K

Het beste antwoord

Vorige week hetzelfde probleem ervaren. Na uitproberen tot de conclusie gekomen dat het erg naar ligt, de korte zijde (150) komt erg rommelig en dubbel in de hoes te zitten.

Wat mij betreft een sterke afrader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat dit te propperig wordt en het niet lekker ligt.
Je kunt misschien beter de dekbedden terug brengen en ze ergens anders kopen die wel de gangbare maat heeft van 1.40 X 2.00 want voor deze maat kun je overal terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd genoeg zijn inderdaad de formaten van dekbedden nog niet gestandaardiseerd ; ik loop hier in Duitsland ook nog steeds tegenaan, met name de kussenslopen.

In Nederland hebben we dekbedden van 1.35 en 1.40 breed (althans, de eenpersoonsversies), in Duitsland in dat 1.35 en 1.55, en 'in Ikea' zie je inderdaad de 'tussenligger' 1.50. (en hjet zou me niet verbazen als dat ook de zweedse standaard is).

Het beste wat je kunt doen - tenzij je altijd je beddengoed bij Ikea wilt kopen - is inderdaad ze terugbrengen en een gangbaarder maat dekbed kopen, want een dekbed dat NET niet plat in de hoes past, ligt waardeloos en blijft schuiven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, je kunt ook hoezen kopen bij Ikea. Mijn kinderen hebben wel een Ikea dekbed gehad, het is wel lekker breed. Nu hebben ze er een van de Hema en dat is iets smaller, minder prettig.
zou ik zeker niet doen....je hebt immers 10 cm teveel dekbed voor in de overtrek ! kan dus nooit goed komen, dat is zoals een maat 38 kopen als laars terwijl je maat 40 hebt.
is natuurlijk ook een verkoopstruc : als je enkel passende dekbedovertrekken kan kopen in de zaak zelf hebben zij dubbel winst.
terugbrengen is een optie. Maar misschien heb je je laten verleiden door een heel interessante kwaliteit/prijsverhouding, dan kan je toch overwegen om één van hun IKEA overtrekken meteen ook aan te schaffen (vaak toch ook niet zo duur...)?
Of, als dat niet kan, een tweepersoons dekbed in bv. zeeman of wibra kopen (200 x 200) en zelf aanpassen (heb ik ook al gedaan).
BTW : het wordt idd tijd dat de maten aangepast worden.
12 jaar geleden
Ikea staat erom bekent dat het wat betreft de dekbedden de Zweedse maten aanhoud (het is uiteindelijk ook een Zweeds bedrijf)
Het beste doe je eraan om ook daar de overtrekken te kopen.
Een hoes die te smal is, is geen optie, het ligt totaal niet.
Ervaring uit het verleden.
Als ik toch een andere hoes dan een Ikea hoes wilde, nam ik er altijd 1 die wat te breed was en dan stikte ik hem zelf op de goeie breedte.
Wel wat werk, maar als je keus op een andere hoes is gevallen, naar mijn mening de enige optie.