spaarlampen bij mij thuis geven een kil groenachtig licht. Zijn er spaarlampen (of anderszins) met een warm wit licht?, of toch maar gloeilampen?

12 jaar geleden
in: Interieur
1K

Het beste antwoord

Bij de laatste generatie ledlampen, die nog zuiniger zijn dan de spaarlampen, zijn hele mooie tinten gekomen, zelfs in de kleur 'flame' .
Ze zijn 90 % zuiniger dan een gloeilamp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja hoor er zijn spaarlampen met een warme kleur. Ik heb ze bij de action vandaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook spaarlampen zijn er in verschillende kleuren en wit tinten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de lamp die je gaat kopen staat een 'lichtkleur' afgedrukt als 'K'. Als je daarop let bij de aanschaf.....

Gevoelsindicatie
Kleurtemperatuur (graden Kelvin)
Extra warmwit < 2700 K
Warmwit 2900 - 3000 K
Neutraal wit 4000 K
Koelwit > 5000 K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb in en om huis veel verschillende spaarlampen (gehad voor een deel) maar nog niet eentje heeft mij het gevoel gegeven dezelfde kwaliteit en licht te hebben wat een gewone gloeilamp geeft. Koop waar het kan gloeilampen en creëer een voorraad voor het liefst de komende 30 jaar. Hou dus in deze geen rekening met het milieu omdat ik toch niet geloof in linkse hobby's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad geven de meeste spaarlampen een koel licht... enkele daarvan zijn ook groenachtig. Maar ik heb spaarlampen gekocht in Hema die wél een redelijk "warm" licht geven. Het stond ook vermeld op de doos...Die spaarlampen zijn wel iets duurder. Soms heeft Aldi of Lidl ze ook in de weekaanbieding.
Je kan er natuurlijk voor kiezen om spaarlampen te gebruiken in plaatsen waar fel licht niet zoveel kwaad kan (bv. gang, boven keukenaanrecht..). Ook hangt er veel af van het armatuur ; bv. in mijn blauwe opaalglaslamp zie je niet welk soort "lampje" erin zit, met een lampenkap erover is een spaarlamp zelfs beter omdat het meer licht geeft en de lampenkap mooier doet uitkomen (vind ik toch). Ik heb mijn halogeenspots ook vervangen door de energiezuinige versie, dat zie je helemaal niet dat dat spaarlampen zijn.
Voor plaatsen waar er wel warm licht "vereist" is kan je dan idd kiezen voor gloeilampen.