Hoe maak ik mijn vergeelde (witte) hoogglans tafel, weer mooi hoogglans wit?

Ik heb wel eens gehoord dat je deze kunt verfen / spuiten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
5.8K

Het beste antwoord

Kunstpolymeren als acryl (perspex, Velpon) vergelen altijd ietsje wel en als spuitwerk zijn ze dof. Acryl heeft het voordeel dat ze op waterbasis leverbaar zijn.
Acryl is het best voor buiten: na 25 jaar zit het er nog precies zo net eender op, in weer + wind.
Kunstharsen zijn momenteel nog wel in uiterst hoogglanzend leverbaar maar over 10 jaar is dat afgelopen, kijk maar in de doe-het-zelf als Gamma en zoek naar een buitenlak op aldehyde als basis.
Zoek BUITEN een droge dag uit!!!
De tafel ontvetten met ammonia, schuren met staalwol, weer met ammonia ontvetten en met haarföhn de tafel drogen.
Bus schudden en tafel op z'n kop alles bespuiten en na drogen de vlakke bovenkant (de rand had je al gedaan) en pas als laatste doe je de tafel zelf: hier moeten 2 lagen op met tussentijdse droging, blijf erbijzitten tegen vogels.
Méér hoef je niet te doen, dit resultaat = 105% glimmend.

Als het echter de bedoeling is dat er met limonade etc. gewerkt gaat worden dan moet er op aldehyde kunstharsbasis nog een glimmende afdeklaag op die met een schapenvacht in de poetsmachine moet worden nagewreven dus precies zo als bij een auto. In principe kun je hiervoor bij elk autospuitbedrijf terecht die jouw tafel met doorzichtige afdeklaag willen bespuiten, dat is 100% krasvast bovendien want het is 2-componentenlak en is harder dan staal zelf. Kost wel centjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ontvetten, schuren, ontvetten, kunstofprimer, licht schuren, ontvetten, lakken of spuiten, licht schuren, ontvetten, aflakken of spuiten en eventueel afwerken met een harde laag, laat tussen de lakbeurten wel genoeg droogtijd zitten, als je geen ervaring hebt met zelf lakken, kun je het beter laten doen.