Is deze plant nog te redden?

Zoals je op de afbeelding ziet, is deze plant volgens mij aan het overlijdenHij staat al zo'n 2 jaar bij mij op de vensterbank, waar die het altijd goed heeft gedaan. Nu vertoont de plant sinds 3 maanden deze gele "bladeren". Is de plant nog te redden of kan ik hem beter gaan vervangen. Ik ben er best gehecht aan geraakt en vind hem mooi :-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
4.8K

Het beste antwoord

vaak zijn gele pladpunten bij de palmvaren het gevolg van slechte drainage. ofwel: hij krijgt teveel water en/of het water blijft in de pot staan.

als hij het goed doet en de onderste bladeren bruin worden kan je deze afknippen. de afgeknipte bladeren vormen als het ware de stam, dus dit hoort bij de groeiwijze.

wil je verpotten kies dan voor een palmengrond. ze houden van halfschaduw.

hieronder wat meer info over deze plant (ik hoop dat je hem kan redden van de dood)

Naam: Cycas revoluta - Cycas Palm
Nederlandse naam: Palmvaren, vredespalm
Familie: Cycadaceae

Standplaats: Verlangt een lichte standplaats, maar doet het ook in halfschaduw. In de zomer buiten zetten.
Gebruik een luchtige goed doorlatende grond.
In de winter op een koele plaats overwinteren.

Water: Regelmatig water geven maar vermijd teveel water en te vochtige grond. Het water moet steeds goed kunnen afvloeien. Zorg dus voor een goede drainage.
In de winter mag de grond tussen het watergeven door wat uitdrogen.

Algemeen: Zeer mooie, traaggroeiende palmsoort waarvan de jonge bladeren zich ontrollen zoals bij een varen. Volgens sommigen staat de plant ook dichter bij de varens dan bij de palmen.
Mooie donkergroene, geveerde bladeren

Cycas revoluta - palmvaren - vredespalm -http://www.groen.net
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Geef het niet te snel op!
Probeer eens een plantpin of water met mest, want zo te zien heeft hij ergens gebrek aan. Het kan ook zijn dat hij te nat of te droog is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt beginnen met een grotere maat pot en goede potgrond. Wegdoen kan altijd nog
anneliez
12 jaar geleden
Te veel of te weinig aandacht , stekken, verpotten, bemesten etc, alles komt aan bod.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze dwergpalm is een zeer trage groeier.
Dus al het gele blad,zal geel blijven, pas de nieuwe bladeren zijn weer groen.
De plant zit in een relatief klein potje, door regelmatig water geven uit de kraan, hoopt zich te veel kalk op, in de toch al weinige grond.
Na enkele jaren zie je dan ook vaak dit soort planten aftakelen.
Hem nu in een grotere pot zetten en in nieuwe grond, is mogelijk een oplossing, bedek wel, voordat hij weer voldoende nieuw blad heeft gemaakt, je zeker een jaar verder bent.
Zou hem maar vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wij hebben gedaan met een (bijna) dode plant was hem gewoon een tijdje buiten poten! Het was toen wel iets warmer als nu, maar het valt te proberen. Verder kun je bij iedere bloemenzaak wel speciale plantenpoeder halen waardoor de plant ook weer wat leven krijgt!