Hoe werkt een waakvlam?

Ik ben nu op kamers, en heb opeens te maken met een geiser & een kachel op gas. Die hebben allebei een waakvlam, nu vroeg ik mij af: Hoe werkt die?
Vooral graag antwoord op de volgende vragen:
1. Zorgt een waakvlam ook voor warmte?
2. Hoe komt het dat er als er een waakvlam is, er geen rook ontstaat(of in ieder geval het brand-alarm niet afgaat)
3. Zorgt een waakvlam ook voor brandgevaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
7.3K

Het beste antwoord

1. Ja, maar je hebt er niet veel aan. Je kamer zal er niet echt warmer van worden.

2. Aardgas is methaan, CH4. Dat verbrandt tot CO2 en H2O - kooldioxide en waterdamp. Beide zijn geur- en reukloos, en doorzichtig. Beide komen van nature in de lucht voor. Er onstaat dus geen rook of walm, en daardoor gaat een rookmelder niet af.

3. Nee, tenzij je geiser/kachel slecht onderhouden is. Dan kan er aanslag in/aan de geiser/kachel ontstaan, en kan de waakvlam die aanslag doen ontbranden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overige informatie:

Vroeger hadden wij thuis een gasoven die je met een lange lucifer moest aansteken. Gas opendraaien, lucifer aansteken, lucifer eerst links door een gat in de bodem van de oven steken om daar het gas aan te steken, daarna rechts hetzelfde.

Da's lastig.

Nu heb je daar elektronische ontstekers voor. Maar toen die nog niet zo betrouwbaar waren, had je een waakvlam. Die brandde altijd. Voordeel was dat je alleen maar het gas open hoefde te draaien. De waakvlam ontstak het gas, dus was dat gedoe met die lucifer niet meer nodig.

Bij zulke apparaten wordt wel vaak de waakvlam nog met een ontsteker aangestoken. Soms trouwens ook nog wel met een lucifer. Als het met een ontsteker gaat, is het niet erg dat die niet zo heel betrouwbaar is, want je bent er bij omdat je zelf op het knopje moet duwen.

Nadat de waakvlam is ontstoken, moet je meestal een tijdje een knop ingedrukt houden. Dat is de afsluiter van de gasleiding, die met een bimetaal wordt bediend. Is het bimetaal koud, dan sluit het de gastoevoer af. Is het heet, dan is de gastoevoer open. Wil je de gastoevoer toch openhebben terwijl het bimetaal koud is, dan zul je op die knop moeten duwen, net zolang tot de vlam het bimetaal voldoende heeft opgewarmd.

Dat bimetaal is de veiligheidsvoorziening. Als de waakvlam uitwaait, wil je niet dat de leiding open blijft staan. Door het uitwaaien van de waakvlam koelt het bimetaal binnen een halve minuut af. Daardoor wordt na die tijd de gastoevoer vanzelf afgesloten.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet hoe de waakvlam aangaat, dat is voor me geregeld ;).
Cryofiel
14 jaar geleden
Aha. Maar - is degene die dat regelt altijd aanwezig? Goede kans dat het om wat oudere apparaten gaat. Dan is het wel zo handig als je weet hoe je zelf die waakvlam weer aankrijgt als hij eens uit mocht gaan. Zeker als de huisbaas twee weken op wintersportvakantie is - het kan anders erg koud worden in huis gedurende die twee weken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In prinicipe kan ik de makelaar altijd bellen, en anders is het toch maar een tijdelijke kamer ;).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helder antwoord +1

Andere antwoorden (3)

nee een waakvlam is "ouderwets" die zorgt ervoor dat als je warm water vraagt of de verwarming aanzet het water verwarmt wordt
tegenwoordig hebben de ketels en geisers een automatische ontsteking die aangaat als dat nodig is
hij geeft geen warmte
en het is gevaarlijker maar je hoeft je geen zorgen te maken
alleen opletten dat je de gaskraan van je fornuis niet open laat staan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de ketel zelf zit er electronika om de twee kleppen van de brander aan te sturen: waakvlam en hoofdbrander. Zelfs toestellen waarbij de waakvlam gedoofd wordt bij het uitschakelen van de brander zijn uitgerust met twee kleppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon in een oud huis zonder centrale verwarming en een ketel maar met gaskachels (met waakvlam) en een geiser met waakvlam.

Ja een waakvlam in je kachel zorgt voor een klein beetje warmte,maar je kunt je huis er niet mee verwarmen.
Er is geen brandgevaar omdat de waakvlam in de kachel zit.Zorg wel dat de kachel en de geiser goed onderhouden zijn.Dat betekend eens per jaar de branders van de kachel schoonmaken en de brander van de geiser.
Het energiebedrijf kan zorgen voor dit onderhoud.

Als het vammetje onrustig gaat branden of vanzelf uitgaat moet er onderhoud gepleegt worden.Als het vlammetje uitgaat stopt de gastoevoer vanzelf.