Waarom zit de uitgang (voor de slang naar de douchekop) van een douche-kraan altijd onder?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
3.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag wou ik ook gaan stellen, maar ik was het weer vergeten. Ik heb er een hekel aan dat de slang een vreemde bocht maakt tegen mijn rug aan. Verder wordt de douchekop bij mij altijd heel langzaam een kant op getrokken door de onder spanning staande doucheslang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt wat mij betreft tijd voor een wireless douchekop...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nu heb ik altijd gedacht dat draadloze stroom niet kon gaan werken, maar het bestaat, dus ik heb goede hoop voor je draadloze douchekop! :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik maak de slang liever korter zodat hij rechtomhoog loopt. de slang maakt idd altijd een rare beweging. net wat ik niet wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@suniram: je kunt de slang los draaien en áchter de kraan door steken (zoals hij er op de foto voor langs loopt, maar dan erachter door)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan knakt de slang ollekebolleke ;)

Het beste antwoord

Lijkt mij gewoon een stukje standaardisatie.
Als de slang bovenop vast zit loop je idd een groter risico dat je slang kapot gaat en tijdens het douchen is het ook vragen om een knik in je slang die het water afsluit. De slang inkorten kan natuurlijk maar dan ga je het doel van die slang behoorlijk voorbij. Het werkt natuurlijk prima als je alleen woont en de douchekop op de voor jouw ideale hoogte hangt en je hem toch nooit hoeft te verplaatsen maar de meeste mensen zijn wat kieskeuriger en je zal altijd zien dat je vriendin/vrouw hele andere ideeën heeft over de hoogte van de douchekop dan je zelf hebt.

Je ziet tegenwoordig in woonhuizen nergens meer vaste douchekoppen. Onder andere omdat het zeker met (kleine) kinderen heel wat handiger is als je een afneembare (of iig verstelbare) douchekop hebt maar ook de meeste volwassenen vinden het handiger. Die ene persoon die per se een vaste douchekop wil op een kraan met een aansluiting aan de bovenkant vormt niet genoeg een markt om op in te spelen.

Er zijn overigens wel degelijk nog kranen met een boven aansluiting daar het bij een bad vaak sierlijker staat een hals bovenop de kraan te hebben. De meeste mensen met een bad echter willen hun kraan voor zowel bad als douche gebruiken en je bad vullen vanaf 2 meter hoogte is vragen om koud water. Dan heb je op meerdere manieren meer aan een kraan met onder aansluiting. Je verstelbare douchekop kan je op bad hoogte zetten, je kan de slang er af halen en je bad direct vol laten lopen als dat er recht onder staat, je kan de slang er af halen en een ander stuk op je kraan zetten als je kraan niet recht boven je bad zit. Allemaal opties die je niet hebt met een boven aansluiting (of je moet wel heel gek zijn op fonteinen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi, duidelijk antwoord. +1

Andere antwoorden (3)

Anders knikt de slang te snel, en gaat die kapot!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is lang niet altijd zo, maar in het geval van jouw foto wél omdat je het hier hebt over een badarmatuur.
Daar zit de waterkraan om het bad te vullen onderaan.
Als je naar een douchearmatuur kijkt zit de uitstroomopening vaak wél bovenop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal best waar zijn,maar dat heb ik nog nooit gezien,dat de uitstroom opening bovenaan zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken ze ook alleen maar aan de onderzijde. Volgens mij heeft het te maken met de slang en een drukgerelateerd iets.
als de slang niet goed aangesloten is lekt ie daar een beetje en laat t steeds een laagje kalk achter..

Toegevoegd na 3 minuten:
oeps verkeerd gelezen..hij zit onderop omdat t water dan harder kan stromen?