hoe krijg je een witte kring uit een gelakte donkere tafel?

De as-/sla olie oplossing ken ik, maar volgens mij kan dit alleen bij een niet-gelakte tafel??

Toegevoegd na 1 dag:
Dank jullie wel voor alle reacties! ik was al bang voor het schuren/lakken-verhaal, en tot nu toe zetten we er idd een onderzetter of vaasje op :) ik ga de meubeline zeker proberen! Dank jullie wel!!

Toegevoegd na 5 dagen:
De meubeline inmiddels geprobeerd, echter geen enkel verschil. jammer :(

@André, je oplossing lijkt me wel wat om te proberen, maar ik ben erg bang voor een tafel voor met witte vlekken... Weet je zeker dat het helpt? En moet het strijkijzer op bijv. stand wol? En van de stoomstand af? Dank voor je info, Yvonne

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
33.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leg er keukenrol op en strijk het met een niet te heet ijzer een halve minuut. Herhaal zonodig. Vaak zijn het gewoon vocht plekken.

Antwoorden (8)

vrees dat je moet gaan schuren en opnieuw lakken. anders krijg je geen mooi resultaat.
11 jaar geleden
Een witte kring is vrijwel altijd het resultaat van vocht- en /of warmte inwerking.
Je kunt proberen schoon te maken met groene zeep.
Met een mengsel van olijfolie en azijn in te smeren, in te laten trekken en dan schoon te poetsen.
De as/olijfolie methode wil ook wel eens helpen.
Met een aangebrande kurk en bier de vlek behandelen.
Mayonaise op de kring doen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het kan allemaal lukken, maar de ene is de andere afwerking niet en elke laklaag reageert weer anders.
Een goede meubelzaak verkoopt vaak ook goede meubel
reinigers en in een groot aantal gevallen helpen die afdoende.

Bij een tafel die in de olie staat, kan dit met een stukje staalwol (oooo) en de olie waarmee de tafel is behandeld, worden gedaan. een beetje olie op de plek gieten en inpoetsen met de staalwol. de kring verdwijnt dan bijna altijd.

Bij een tafel die in de was staat, werkt dit ook, alleen gebruik je dan een goede antiek terpentijnwas. Wel aanbrengen met fijne staalwol!

Toegevoegd na 18 minuten:
Zit het vocht al in het hout, dus onder de lak, dan zit er niets anders op dan opnieuw te schuren en te lakken.

Je kunt het trouwens ook nog eens proberen met autopolish. Eerst de kring doen en als het helpt de hele tafel doen om geen verschil in glans te krijgen. Als het tenminste een glanzende gelakte tafel is.
11 jaar geleden
Insmeren met gootsteenontstopper. Dan wordt het hout geloogd en dus donker. Natronloog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Witte kring in een tafel die gelakt is,daar is niks meer aan te beleven.Plak alles af op het blad na,en zet het blad in de afbijt,of schuur het grof tot de lak er af is,en dan weer lakken.
Het makkelijkste is om niets te doen,en er gewoon een vaasje op te zetten.
burgos
11 jaar geleden
Maak een papje van een deel spiritus en een deel slaolie in een bakje en wrijf dat met een oude kurk op de vlekken of kringen. Laat het even intrekken en het hout ziet er uit als nieuw.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.omroepmax.nl/?waxtrapp=vaxygDsHnHUVOJQTsK
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
burgos
11 jaar geleden
Helpt echt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er toch zeer goede ervaringen mee!!
Dit gaat prima met Meubeline, verkrijgbaar bij de drogisterij en bouwmarkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een witte kring is van vocht kun je het volgende proberen : Leg een katoenen doek ( theedoek ) op de vlek en zet je strijkijzer op halfwarme stand. Strijk met de strijkbout langzaam over de vlek gedurende 20 seconden. Je zult zien dat de vlek minder wordt of zelfs weg is. Het is namelijk vaak een condensvlek welke als het ware onder de lak zit ( de lak ademt namelijk meestal ) Deze trek je door de warmte weer onder de lak vandaan. Neem deze tip maar aan van mij, ik ben meubelmaker en heb dit van mijn leermeester geleerd. heb het ook al meerdere malen met succes geprobeerd.
Groet,
André Garritsen
meubelmakerij De Bovenste Plank
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo allemaal! Helaas had ik met mijn koffiekopje een kring gemaakt op de gelakte houten tafel van mijn vader. Hier terechtgekomen en heb de tip van André Garritsen hierboven geprobeerd (katoenen doek, strijkbout warm, over vlek strijken). Ik kan melden dat dit werkt: de vlek gaat niet helemaal weg, maar is zeker minder zichtbaar. Wel belangrijk: de strijkbout moet niet te warm zijn (want dan kan je de lak beschadigen) maar ook niet te koud (dan werkt het niet). Dit is dus even uitproberen. En de stoomfunctie uitzetten. Succes!
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden