Hoe kan ik een gaatje in een porceleinen of steenwerk bord boren?

Ik heb een aantal sierborden geërfd en wil deze graag ophangen. Alleen weet ik niet hoe. Eén mogelijkheid is om er een gaatje in te boren, maar bij mijn eerste probeersels (op borden uit de kringloopwinkel) versplinderden deze. Zowel bij porseleinen borden als bij 'steengoed" borden (dus van gebakken en geglazuurde klei). In tegels boren kan ik bv. met een kleine steenboor, maar bij borden lukt dat helemaal niet.
Iemand een idee? (andere ophangsystemen zijn ook welkom.Nu is er een staander bij om borden op de kast te kunnen zetten maar daar heb ik onvoldoende ruimte voor...en ophangen is gewoon leuker in mn huis...)

12 jaar geleden
in: Interieur
21.9K

Het beste antwoord

Er bestaan ophangsystemen voor borden. Een soort metalen rooster aan de achterkant, met een paar haakjes om het bord vast te houden.

Zonde van eventueel boren in de borden.

Toegevoegd na 53 seconden:
Hier zie je ze: http://www.lijstenmakerij-lijstenmaker.nl/bordenhanger-groot-36-45cm-p-3016.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
Aha! nu nog te hopen dat die naar België levert!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je even googlet, dan vind je zo een bedrijf in België. Succes!
liveisgreat
12 jaar geleden
niks hoor, in België heb ik me al sufgezocht. Maar "jouw" firma levert aan België dus ik ga ervoor denk ik. Eerst nog even checken bij mn tandarts of die het ziet zitten om in de achterzijde te boren (niet doorheen het bord maar op de "staander", dus waarmee je het bord op tafel zet. zo worden de meeste sierborden doorboord, zie je langs voor helemaal niks van)

Andere antwoorden (4)

Boren in porselein of ander gesinterd materiaal is zo goed als onmogelijk. Dit spul is namelijk heel erg bros.

Het systeem dat hiervoor wordt gebruikt zijn plakkertjes met haakjes eraan. Deze kun je op de bordjes plakken en dan aan een haakje hangen.

Je kunt ook twee spijkers naar elkaar in de muur slaan, en hierop een bordje zetten.

Toegevoegd na 2 minuten:
De naam hiervoor is tegelhanger. Zie afbeelding.

Toegevoegd na 11 minuten:
Edit: Je zou het als het onderste plaatje kunnen ophangen.

Zorg dat de spijkers diep genoeg in de muur zitten en dik genoeg zijn. Als je zo zoals op het plaats omhoog laat steken zullen ze er ook minder snel uit vallen. Als je het goed doet vallen ze nooit. Mocht je het zelf niet aandurven, vraag een bekende die een beetje technisch is om je te helpen. Dit "soort" mensen kunnen vaak wel schatten of het sterk genoeg is of niet.

Moet lukken zo.

Toegevoegd na 15 minuten:
Edit: Sorry, hij blijkt .bmp niet te pakken. Nu de afbeeldingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
Dit heb ik nog nergens in dehandel gezien, denk ook dat het onvoldoende sterk is (mijn borden zijn zware stuff).
Maar die spijkertjes lijken me wel wat, op welke manier moeten ze dan in de muur komen zodat de borden blijven hangen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ken ze wel. De spijkers zouden een bepaalde dikte moeten hebben, afhankelijk van de grootte van je bord (hoe zwaar is hij). Ik zal proberen een schets te maken.
Gezien je vraag: Hoe kan je in porcelein of steenwerk boren: Hier moet je speciale holle zogenaamde gebruiken, op een zeer laag toerental.

Uiteraard zijn de suggesties eerder gedaan om plakkertjes of bordenhouders te gebruiken zeer nuttig; Dat is de betere manier om [oude] borden op te hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je in dergelijk materiaal een gaatje boren kan je het best even langs de tandarts gaan.

Een boortje van hem dat gebruikt wordt in de langzame boor zijn uitermate geschikt om in dergelijk materiaal te boren.

Gebruik een Dremel met flexibele as om het beste resultaat te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lekker praktisch Theo! Wat kost dat nou: een bezoekje aan de tandarts of een Dremel kopen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Flexibele as is noodzakelijk? Er hoeft toch alleen maar een gaatje te worden geboord in een stabiele omgeving? Ik zou je naam veranderen in theoRETICUS, want enig praktische kennis of empathie (Egel in Nood) is je volkomen vreemd!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denken is moeilijk. Zou je niet een boortje kunnen vragen aan de tandarts voor een dergelijk werkje of heb ik daar een paplepel voor nodig omdat bij jou naar binnen te krijgen. En ja, om er voor te zorgen dat je geen uitschieters maakt is het voor een beginneling vele malen beter om met een flexibele as te werken dan met de dremel in je handen., glazuur is namelijk behoorlijk hard. En als je een egel in nood helpt laat je een roofdier / aaseter of torren verhongeren, wie uit het rijtje verdient de meeste empathie? De egel omdat hij aaibaar is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Q.E.D. 'Victus clamat, ego non clamo'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie er huilt weet ik niet, ik niet, van jou weet ik het niet. Overigens staat er in de voorwaarde dat er Nederlands gebezigd dient te worden.
liveisgreat
12 jaar geleden
nounounou, wat een discussie heren! begrijp ik sowieso helemaal niets van, maar bedankt voor de tip. ik vraag het sowieso even aan mijn tandarts (moet toch gaan) maar ik vermoed dat het toch bordenhangers zullen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn excuus dat dit gebeurt bij een vraag die jij gesteld hebt.
Ik heb bordophangers gekocht bij De Marskramer
(huishoudelijke artikelen.

Zoiets als dit:

bordhanger 16-25cm belastbaarheid 1kg
[807.025]
Met deze hanger kunt u een bord aan de muur hangen zolang deze niet zwaarder weegt dan 1 kilogram met afmetingen tussen 16 en 25cm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
heb al es gekeken, niet gevonden. onder welke zoekterm moet ik ze zoeken?